menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dracaena verliest blad

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Jordyvd

Hoi allemaal,

Sinds kort is onze dracaena bijna al het blad verloren. De plant zit hangt er nu een beetje verdrietig bij. Ik weet niet precies wat de oorzaak is, maar ik vermoed dat het de watergift is geweest (wij deden dit 1x per week, maximaal 200 ml). De plant heeft het zo jaren goed gedaan. En opeens vielen de bladeren uit..

Ik heb de plant nu in de woonkamer gezet bij het raam. Maar is de plant nog te redden? Zo ja, wat kan ik er aan doen?

Gr. Jordy

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 18 december 2021 - 18:49
leerling

Leerling

M.i. hetzelfde probleem als met je Alocasia zebrina.
Je gebruikt een cachepot als bloempot en overtollig water kan niet weg.

Zoals het woord al zegt is een cachepot bedoeld om de eigenlijke bloempot aan het zicht te onttrekken. Als je een bloempot in een cachepot steekt, leg je onderaan in de cachepot best wat steentjes en zet je daar de bloempot op. Het teveel aan water dat uit de bloempot loopt, heeft dan geen contact meer met de plantgrond.

Dracanea marginata heeft niet veel water nodig. I.p.v. elke week 200ml te geven, voel je best eerst aan de grond. Als die droog aanvoelt, is het tijd om water te geven. Tussen twee waterbeurten in kunnen gemakkelijk ettelijke weken zitten.

Misschien heb je iets aan de verzorgingstips die je vindt op https://www.123planten.nl/verzorging/tips-dracaena ?
zondag 19 december 2021 - 13:28
Jordyvd

Jordyvd

@leerling helder en bedankt voor de uitleg en de link. Ik lees dat snoeien wel mogelijk is door de top zo'n 10cm af te knippen. Heeft dit bij onze dracaena nog zo'n, of is deze dood?
zondag 19 december 2021 - 21:00
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik heb net zelf een gevorkte Dracanea marginata gestekt, omdat die te hoog was geworden. 'k Heb in november een van de stammen teruggesnoeid tot zowat 30 cm hoog en die vormt nu terug het begin van een zijscheut.

Het topstuk heb ik afgeknipt op zowat 30 cm en daarvan de onderste 15 cm bladvrij gemaakt. De andere stukken heb ik in lengtes van 20c m geknipt, en er daarbij goed op gelet dat ik wist welke de onderkant van elk stuk was. Al die stukken heb ik in een glazen vaas met +/- 15 cm water gezet (dus ook de stukken waar geen blad aan zat). Zo'n 4 weken later had het stuk met de bladeren een wortel van zo'n 3 cm en dat stuk heb ik in een bloempot gezet. Het ziet ernaar uit dat ook de andere stukken wortel willen gaan maken en aan de bovenkant zie ik verdikkingen die waarschijnlijk zijtak ken zullen worden.

Achteraf gezien had ik beter wat meer gevarieerd in lengte, zodat er twee of drie van verschillende hoogte samen in een bloempot konden, zoals bij jou het geval is.
Ik ga in de lente ook de tweede stam terugsnoeien en ga het dan op die manier proberen.

Of stekken met jouw Dracanea gaat lukken weet ik niet. Het hangt ervan af wat de staat is van de takken.

Of de plant zelf nog te redden is, hangt af van de toestand van de wortels. Ik zou de plant zo snel mogelijk uit die pot halen en die wortels inspecteren. Als die nog niet verrot zijn, kan je proberen hem over te planten in een bloempot met drainage gaten. Eén keer de grond vochtig maken (zodat die op een 10 cm diep voelt als een dweil die je uitgewrongen hebt) en dan geen water meer geven tot de grond weer droog is.
Zeker niet bemesten tot in de lente. Het is niet de bedoeling dat de plant gaat groeien. Hij moet nu rusten en zich herstellen.

't Zijn sterke planten. Met een beetje geluk haal je hem erdoor.
zondag 19 december 2021 - 22:08
leerling

Leerling

Ter illustratie, hier een foto van de stekje in de vaas

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 19 december 2021 - 22:17
leerling

Leerling

En een stekje waar je onderaan het begin van de wortel vormin ziet (witte stipje) en bovenaan de uitstulpingen waar zijtakjes gaan komen
(Het zakmes diende alleen om het stokje in de juiste positie te houden voor de foto.)

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 19 december 2021 - 22:19
Jordyvd

Jordyvd

Ik ga m morgen direct in een andere pot zetten. Is het dan handig om de plant te snoeien? Nu hangen er namelijk nog een paar zielige blaadjes aan
dinsdag 21 december 2021 - 10:21
Jordyvd

Jordyvd

Helaas waren de wortels al te veel aangetast. Ik heb enkele stekken geknipt zoals Leerling zei (ongeveer 15 - 17 - 19 centimeter, groter ging niet) en ik heb ze in zo'n 6 centimeter water gezet. Ze staan nu lekker voor het raam. Hopelijk gaan ze groeien en komt er weer een nieuwe dracaena uit.
woensdag 22 december 2021 - 15:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).