Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dat zouden de nieuwe schijven moeten voorstellen maar die zijn veel te smal omdat je plant waarschijnlijk veel te donker staat.
Je plant moet nieuwe schijven aanmaken in het voorjaar.
Ik stel voor dat je al die dunne dingen er af draait.
De plant zeker geen water meer geven tot maart 2021 en als hij droog staat overwinteren op een koele plaats.
De vlekken zijn vermoedelijk ontstaan door waterschade. Probeer cactussen water te geven zonder de schijven nat te maken. Dit kan door de pot in water te zetten tot aan de rand en deze na een tijdje goed terug te laten uitlekken.
Binnen is de ontsiering door water meestal groter dan buiten. Als je de planten van voorjaar tot herfst buiten zet en er komt dan water op, drogen ze vaak goed op en is de schade beperkt tot nihil.
Persoonlijk hou ik er niet zo van om cactussen als kamerplant te zien. Ze groeien van lente tot herfst graag buiten in volle zon (Wel rustig laten wennen in de lente!) en vormen dan vaak ook bloemen. In de herfst haal je ze dan terug binnen en zet je ze op een koele, lichte plek. Dus de verwarmde huiskamer is meestal niet zo'n geschikte plaats. Slaapkamers voldoen meestal beter.
Ik heb de Opuntia gekregen, dus het zou best kunnen dat de vorige eigenaar water heeft gegeven en op de schijven terecht is gekomen.
Volgende lente zal ik hem eens buiten zetten.
Bedankt Pol voor je hulp!
Laat planten bij het buitenzetten wel eerst even wennen aan het directe licht: zet ze eerst in de lichte schaduw, na een paar dag op een plek met wat ochtend of avondzon en pas later in de volle zon. Een plant die binnen heeft gestaan en dan ineens buitenkomt kan er serieus van verbranden en zonnecrême helpt in dit geval niet!