Beste vrienden,
Het is heel lang geleden dat in nog op het forum was (door allerlei omstandigheden) maar nu ben ik weer van de partij.
Ik heb geen problemen maar toch een vraagje:
waarom maken mijn orchideeen zoveel luchtwortels? (bovengrondse wortels) misschien kent iemand de reden?
even wat uitleg: ik heb mijn verzorging wat veranderd want kon weinig bloemen kweken eens de bloeitijd voorbij was, vroeger kregen ze om de 2 weken water werden dan ongeveer 4 min. in een pot regenwater gezet en nadien goed laten uitlekken en dan terug op hun plaats in de cachepot.
Nu geef ik wekelijks regenwater en laat goed doorlopen geen wortels meer in het water laten staan.
Het resultaat is dat ik mooie bloemen heb en veel maar dat ik ook veel luchtwortels bij krijg, niet dat dit een probleem is maar het is geen zicht vind ik. Zou ik sommige eventueel kunnen afknippen zonder de plant te beschadigen? of moet ik gewoon de planten hun gang laten gaan?
Ik heb hier ook al een en ander gelezen over stippen en luizen wat ik ook soms heb in kleine mate is binnen gekomen met een nieuwe plant denk ik?
maar eens ik dit opmerk dan gaan die in quarantaine en snij ik de betrokken takken of bloemen af en gooi weg, als het op de planten zit meestal in de oksels van de bladeren dan bespuit ik die met Edialux bladluizen op sierplanten (perfect plant insecticide met geen bladverbranding) en dit helpt.
Dit was even ter informatie!!
veel grtjs
Kamiel