Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
[afbeelding verwijderd niet-https]
hello tuinvrienden
ik hoop dat de foto erdoor komt maar kan iemand mij zeggen hoe
deze bloem heet of op welke site ik zou kunnen zoeken voor zo'n
soort van bloemen.De plant heb ik als kleine scheut meegebracht
uit het oerwoud en elk jaar bloeit ze.Voor te vermeerderen moet ik ze scheuren aan
de wortelbol.
ik dank jullie al op voorhand
Hugo, volgens mij is het een hymenocallis. Ze wordt ook wel Ismene genoemd. Hij is niet winterhard.Een andere naam is ook Spinlelie. Ze kan zowel roomkleurig als geel zijn. Er bestaan bladverliezende soorten maar ook groenblijvende. Buiten beschut en zonnig zetten en 's winters naar binnen halen.
Ik heb ze vorig jaar ook gekregen en in februari in een pot gezet. Het leek eerst net alsof ze niets deden, totdat ik ze toch zag uitkomen. Ze hebben het eerste jaar niet gebloeid, dus maar hopen dat ze dit jaar wel bloeien.
De zaden van de hymenocallis worden best direkt gezaaid. Dat wil zeggen: bovenop de
vochtige aarde leggen. Bij ongeveer 20°c zullen ze vrij vlug kiemen. De kiem boort zichzelf in de grond en vormt daar eerst een bolletje vooraleer er bladeren gevormd worden. Het duurt zeker 3 à 4 jaar vooraleer ze bloeien. Sommige soorten hebben met tussenpozen héél veel water nodig om te bloeien.