menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke tropische fruitboom in de huiskamer

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

Goeiemiddag forumleden

Ik zit met een probleem. Ik zou graag een kamerplant hebben in onze woonkamer die eetbare vruchten produceert.
Welke plant kan ik hiervoor best gebruiken. Ik heb al eens gehoord dat een clementijn een goede kanshebber is, maar zijn er nog andere?
De plant zou tegen de droge lucht van de woonkamer moeten kunnen. Een niet zo'n makkelijke opdracht dus. Ik zou zeggen, geef je mening!
dinsdag 8 februari 2011 - 12:56
ben45

Ben45

Een clementine mandarijn is zeker geen aanrader als kamerplant.
Zal het bij die kamertemperaturen zeker niet goed doen.
Wel zal een kamersinaasappeltje kunnen: Citrus madurensis ook wel calamondin genaamd. De vruchtjes kunnen in marmelade verwerkt worden, maar om zo te eten zijn ze niet geschikt. Maar ja smaken verschillen.

Groetjes, Ben.
dinsdag 8 februari 2011 - 20:52
sbeetje

Sbeetje

Bedankt Ben. Nog een geluk dat ik geen clementijn gekocht heb, zonde van het geld.
Nog ideeën of suggesties? Iemand
dinsdag 8 februari 2011 - 21:45
smoke

Smoke

he, je kan altijd eens kijken bij plantencentrum exotica die heeft veel citrusboompjes
voor eens goede prijs en die weet er wel raad mee vraag het hem gerust, kan je zeker helpen
groetjes
dinsdag 8 februari 2011 - 21:47
ben45

Ben45

Qua citrus is alleen de calamondin die voor de huiskamer in aanmerking zou komen.
Groetjes, Ben.
dinsdag 8 februari 2011 - 23:09
P e t e r

P e t e r

Als je tijd genoeg hebt een musa dwarf cavendisch (5jaar)
dinsdag 8 februari 2011 - 23:29
sbeetje

Sbeetje

We hebben al een calamondin en een musa cavendish
Nog suggesties.

Mss eens zoals gezegd, mn licht opsteken bij exotica.
woensdag 9 februari 2011 - 07:55
jungle

Jungle

messchien een aardbeiboom.
mvg jungle
woensdag 9 februari 2011 - 13:25
Frankster

Frankster

Musa Dwarf Cavendish heeft nr mijn ervaring zeer snel last van spint in de wintermaanden, dus toch nt zo'n aanrader...
woensdag 9 februari 2011 - 13:45
sbeetje

Sbeetje

We hebben dus al volgend lijstje:

Calamondin
Musa cavendish (spint?)
aardbeiboom

Heeft er iemand ervaring met een advocado, mango of meloenpeer in de woonkamer?
woensdag 9 februari 2011 - 21:12
P e t e r

P e t e r

De aardbeiboom of arbutus unedo wordt niets binnen ivm de bestuiving.

Spint moet je inderdaad onder controle houden maar het kan.
woensdag 9 februari 2011 - 22:10
vincje

Vincje

als je van zuur houd, zijn de vruchten van de calamondin best te eten. je gezicht zal bij het eerste partje even op een frutje schieten, maar daarna valt het best mee
donderdag 10 februari 2011 - 07:20
sbeetje

Sbeetje

Vincje, hoor ik daar enige vorm van ervaring

Dus als ik vruchten wil op mn aardbeiboom, dan moet ik het allemaal handmatig bestuiven. Da zie ik precies ook niet volledig zitten

We hebben enkel nog:

calamondin
musa cavendish

nog mensen met ervaringen, ideeën
donderdag 10 februari 2011 - 12:49
Frankster

Frankster

Sbeetje, echt, als je een serieuze Musa Cavendish wil (je wil er toch vruchten aan ?), spreken we al gauw van een plant die 1,5-2 meter hoog is en even breed. Om spint tegen te gaan, moet je hem in de winter dan regelmatig besproeien, begint dan te lekken op de vloer, etc, etc, ...
donderdag 10 februari 2011 - 12:55
vincje

Vincje

hey sbeetje,

ik heb ze beide staan, de musa sinds kort. groeit als de brandweer! inderdaad, ik heb de vruchten van de cala geproeft meerdere malen. de plant ruikt ontzettend lekker als deze in de bloei staat!
binnenkort beginnen met zaaien van de koffieplant, deze schijnt ook erg lekker te ruiken als die in de bloei komt. misschien ooit koffie van eigen bodem?!?!
donderdag 10 februari 2011 - 23:30
sbeetje

Sbeetje

Vincje, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vrees dat koffie van eigen plant een utopie zal zijn. Naar het schijnt, is het erg kankerverwekkend om zelf koffie te branden.
Maar je mag altijd dromen hoor
Allé, als ik het goe hoor, dan is er maar 1 plant meer over: calamondon.
Even een kanttekening, ik heb de woonkamer een musa cavendishii, maar die lijkt niet te groeien in de winter. Het is wel een dwergvarieteit. Mss krijg ik ooit bananen. Alhoewel, ik vrees dat het mini banaantjes zullen zijn.

Zijn er nog voorstellen? Even mn vraag herhalen:
de plant moet:
bladhoudend zijn
tegen droge lucht kunnen
vruchten geven
en als het kan moeten die vruchten ook eetbaar zijn
vrijdag 11 februari 2011 - 12:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).