Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Beste, ik heb 2 Phaleanopsis en 2 Dendrobium, die krijgen om de 2 weken veel water dat ik volledig laat uitdruipen. Op 1 van de Dendrobium kreeg ik vorige zomer een tak maar toen de knoppen begonnen te zwellen werden ze geel en vielen af, de planten staan voor het raam en de zon wordt gefilterd door het gordijn. Hoe komt dit? Op de Phaleanopsis is nog geen tak aangekomen alleen maar een scheut.
Is er iemand die mij eens van A tot Z de juiste volledige uitleg zou kunnen geven hoe men deze planten verzorgd, staanplaats, temperatuur, watergift, voeding enz.
Laat mijn woonkamer ook eens stralen door deze prachige bloemen.
Ik zou u zéér dankbaar zijn, ik zou er zoooo graag bloemen op krijgen op beiden!!
Toevallig heb ik vanavond een lezing bijgewoond over orchideeën gegeven door Jan van der Linden uit Brakel. Het afvallen van de knoppen gebeurt meestal doordat ze op de tocht staan. Een raam dat in de buurt staat of een deur die te lang open heeft gestaan.
Ook was het belangrijk om ze in de fase dat ze een bloemstengel gaan vormen en bloemen gaan krijgen zeker niet vergeten te bemesten.
En niet teveel water. Pas water geven als de luchtwortels grijs zijn. Als ze er nog groen uit zien geen water geven.
En is hij uitgebloeid en wil je er nieuwe bloemen in krijgen dan een tijdje zo'n 5-6 graden koeler wegzetten. Pas als de bloemknoppen verschijnen dan weer op kamertemperatuur zetten.
Dit als samenvatting van hoe ik het onthouden heb van vanavond.
Op zijn site: http://www.orchideeenvdlinden.nl/index.html kun je nog meer informatie vinden.
Het was in ieder geval een hardstikke leuke lezing. Die man kan vertellen zeg! We hebben de hele avond blauw gelegen van het lachen!
O en vooral ook niet koud water geven dat is ook funest voor de knoppen. Mensen hebben nu de plant in een warme kamer staan en geven dan koud water. Verder houden ze van kalk dus gewoon kraanwater geven. Niet gekookt water gebruiken.
Mijn orchidee staat vol met kleine knoppen, maar er worden er enkele geel. Ik laat er lauw stromend water over de grond vloeien ( keer per week) en ze staan op het noorden dus niet in de zon.
Wat kan het zijn?
Groeten
Bram
zelf ken ik er ook niets van, maar in 1 van de antwoorden op mijn 1ste mail, zul je een link zien staan waarop je alles van de verzorging voor een orchidee terug vind, zelf heb ik de link al opgeslaan omdat ik hem zo goed vind.
De voeding zal het zijn.
Zoals mijn groottante soms zegt. Planten zijn zoals mensen.
Ik zal zze strakts lichte dosis voeding in het water mengen.
Bedankt alvast
Bram
De man waar ik het eerder in dit topic over had die bij de oranjerievereniging een lezing had gehouden over orchideeën. Hij is een orchideeënkweker uit Brakel.