Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
vorig jaar heb ik omstreek kerstmis, een eucharis gekocht, met bloemstengel, ze was prachtig, in de boek staat ze beschreven als een plant voor echte kenners, een zeer moeilijk in bloei te krijgen plant!
maar dit jaar heeft ze dus wel een bloem bij mij hé, en echt veel verzorging heeft ze niet gehad.
nu de vraag, ze heeft dus 3 groeipunten uit de grond, maar alleen uit de middenste komt een bloemstengel, de andere 2 geven nog volop bladeren, en de bloemstengel, die groeit formidabel snel!
Beste Angelo, jouw eucharis is een bolplant zoals een tulp en zo... waarschijnlijk zijn de nieuwe groeipunten gestart vanuit broedbolletjes van de oorspronkelijke plant, dus een soort van vegetatieve voortplanting. Waar vond jij eucharis? ik heb er vorig jaar naar gezocht (naar de knol) maar kon hem nergens vinden, de planten in de winkel vind ik net iets te duur.
Alvast veel succes ermee, ik denk dat je de komende jaren van de nieuwe groeipunten wel ook bloemen zult krijgen.
Groeten
Walter
hey
ik heb mijn eucharis als plant gekocht, en inderdaad ze was ontzettend duur, maar ik heb ze overtijd ook als bol gezien, ik geloof in genker plantencentrum, was ook niet echt goedkoop, maar toch goedkoper dan als plant.
Beste Angelo, jouw eucharis is een bolplant zoals een tulp en zo... waarschijnlijk zijn de nieuwe groeipunten gestart vanuit broedbolletjes van de oorspronkelijke plant, dus een soort van vegetatieve voortplanting. Waar vond jij eucharis? ik heb er vorig jaar naar gezocht (naar de knol) maar kon hem nergens vinden, de planten in de winkel vind ik net iets te duur.
Alvast veel succes ermee, ik denk dat je de komende jaren van de nieuwe groeipunten wel ook bloemen zult krijgen.
Groeten
Walter
Hoi Walter,
Kun je ook vertellen of een eucharis een rust periode heeft.
Ik heb afgelopen voorjaar er ook een gekocht, vrij goedkoop (hij was bijna uitgebloeid).
Ik heb volop nieuwe bladeren ,en de bollen zijn zo groot geworden, dat ze de plastic pot waar ze instaan al helemaal aan het vervormen zijn.
Maar ik kan nergens vinden hoe dat ze in de winter behandeld moeten worden. Omdat er zoveel mooi nieuw blad aanzit. Ben ik maar gewoon water blijven geven. Heb jij soms antwoorden hierop?
Of weet je een internet pagina met de antwoorden?
Alvast bedankt.
hey Lucia,
ik heb kunnen vinden dat eucharis een doorlevende bolplant is, ze sterft dus niet af, hier heeft ze dat ook niet gedaan, ze is blijven groeien, en ik heb ze blijven water geven, ze heeft heel veel bladeren bij gekregen op een jaar, en inderdaad de knol is heel groot geworden!
ze staat hier in de huiskamer, redelijk ver van het raam, ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ik heb een kleine week geleden een eucharis gekocht bij Coppelmans. Vol met blad en 3 stelen met bloemen. Niet duur 10 euro. Hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes.
Zeker de steeltjes en resten van de bloemen wegsnijden, maar mag gerust ook de stelen aan de grond afsnijden. Vooral vermijden dat er "vruchten en zaden " groeien aan de bloemresten want dat kost veel energie die de plant beter kan opslaan in zijn groei of ondergrondse bol.
"maar mag gerust ook de stelen aan de grond afsnijden" .....maar niet te kort, laat ong 10cm over en laat dat gewoon opdrogen, zo vermijdt je dat het resterend "boventuk" gaat rotten en de bol aantast. ,Tisdatghetweet....
Had je achter uw plant een kartonplaat bvb gezet of gewoon tegen die witte muur en dan pas gefotografeerd had je een superfoto van kunnen maken.....al doende ......nietwaar....