menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cycas revoluta in bloei

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Vanochtend op bezoek geweest bij een collega-cactuskweker, die ook mooie exoten heeft staan in zijn tuin. Waaronder enkele mooie Cycas.
Nu zijn er die beweren dat een Cycas in onze contreiren niet tot bloei komt, wel het tegendeel is bewezen, want bij deze man stond zijn grootste Cycas wel degelijk te bloeien!
[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is de stam van de bloeiende plant:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu is de vraag: zal de Cycas afsterven na de bloei of niet? Aangezien de man me wist te vertellen dat de plant nu zijscheuten aan het maken is.

Het zou natuurlijk jammer zijn moest deze plant afsterven!

Alvast bedankt

jerko
woensdag 28 juli 2010 - 01:13
Pieter

Pieter

Cycas maakt wel degelijk scheuten hoor als die groter wordt, maar afsterven? Ik denk het niet. Bij ons staan er op de rotonde ook en die bloeien ook elk jaar en die blijven toch leven. Die grote van 2 meter hoog in Valencia centrum bloeien ook elk jaar.
woensdag 28 juli 2010 - 08:49
braze

Braze

Hoi Jerko .

wat pieter al aangaf , dijt deze plant wel steeds verder uit , maar heeft
niet de cyclus ,van de Agave .
als deze plant sterft komt , dat of wel, door menselijk toedoen , de inlandse
bevolking , kent deze plant als lekkernij , men maakt er een soort meel
van , en ook de vezels ,worden er van gebruikt, het touw wat ervan gemaakt ,
wordt schijnt echt ,beren sterk te zijn .

in onze contrijen, komt deze plant door, verdroging /natte voeten, < binnenshuis >
om het leven .

buitenshuis , komt deze Cycas , om het leven door koude /nattigheid /speerrot ,
om het leven , alleen hier door kan hij sterven, niet door bloei ,zoals ik eerder al aangaf .

maar is deze Cycas, in de bloei getrokken binnen, of staat ze altijd en eeuwig
buiten wat dat laatste hoor, en zie ik niet vaak terug, in berichtten het
is dus zeldzaam, dat het gebeurd .
en had hij er een vrouwelijk /mannelijk , paartje bij elkaar gehad , had het voor
nog meer spektakel gezorgd ,als er zaden werden geproduceerd , want dat komt
nog , zeldzamer voor .

Gr

cuno alexander .

dat meel heet geloof ik, Cassave meel , het touw wat ervan wordt gemaakt , Sisal
als ik mij tenminste , niet heb vergist .
woensdag 28 juli 2010 - 22:26
jumperke

Jumperke

Hartelijk bedankt Pieter en Braze!
De Cycas' gaan 's winters in de serre van Patrick Vanthournout, en dit bij 5°C en in een droge omgeving (ze staan in zijn cactusserre).
In april gaan ze allemaal naar buiten tot het bijna begint te vriezen.

jerko
woensdag 28 juli 2010 - 22:37
Pieter

Pieter

Alexander, cassavemeel is het meel van maniok. Uit Cycas wordt ook een soort meel gehaald, maar ik denk niet dat dat een naam heeft in het Nederlands. Ik zou het zelf niet maken, want Cycas is één van de giftigste planten en het meel moet goed behandeld worden om alle toxines af te breken.
Sisal zijn vezels van de Agave sisaliana, maar misschien dat er uit de Cycas ook vezels gehaald worden.
maandag 2 augustus 2010 - 16:11
hentv

Hentv

Hoi

het is een vrouwelijke Cycas.
Cycas word ook wel sagopalm genoemd.
Om het sagomeel te verkrijgen moet je de plant omhakken en het binnenste van de plant fijnmalen en met veel water de giftige stoffen eruit wassen.Je houd dan een snot achtig goedje over dat gegeten word door de inlandse stammen van oa Papoea NieuwGuinea.

Gr Hent

vrijdag 6 augustus 2010 - 16:35
braze

Braze

Hoi allemaal .

ja ik moet niet scherp geweest zijn want i.d.d dat cassavemeel is
van die mariok plant en bedoelde i.d.d sagomeel .

Gr

cuno alexander .
vrijdag 6 augustus 2010 - 21:45
joopsmit

Joopsmit

Cycas.
Dit is een plant die het presteert om in de slechte omstandiheden te over leven .
Deze plant is nog preciet zo als hij miljoenenjaren geleden ook groeide en bestond .
gelijk met de schild pad en de krokodil . Dit alles is in al die tijd onveranderd gebleven en heeft alles over leeft .
dinsdag 24 augustus 2010 - 00:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).