Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hey,
mijn C M heeft nu overwinterd binnen in huis op een iets koelere plek onder een plantlamp (en heeft stevig afgezien,heeft namelijk alle bladeren verloren.Ik heb geen idee of dit de bedoeling is bij deze plant), en nu vroeg ik me af wanneer je deze naar buiten kunt plaatsen en wanneer starten met bemesten? De lente treed nu in en het wordt dus ook warmer. De ruimte waar hij nu staat varieert van 14°C tot 19°C. Tevens had ik graag geweten wanneer je mag snoeien en welke takken je het beste kan verwijderen.
nee ik heb hem in de oorspronkelijke grond laten staan.
Het mengsel dat beschreven staat op de site lijkt me niet zo simpel samen te stellen. perliet lijkt me niet makkelijk te verkrijgen en maagdelijke klei heb ik niet echt een idee wat men hiermee bedoelt.
Wachten tot mei om te verpotten of toch wel meteen?
Nu verpotten zou ik nog niet doen.
Wacht zeker tot de boom wat begint uit te lopen. De wortels blijven na herpotten vaak nog te lang nat en zeker als er geen of weinig bladeren aanwezig zijn.
De combinatie koel + lamp, indien er veel licht op de plant komt is ook niet ideaal. Als de omgeving koel is mag er ook wat minder licht zijn.
Nu zeker zuinig zijn met water.
Maagdelijke klei: klei waar geen verontreiniging (zoals b.v. zware metalen aan de rand van een rivier vaak voorkomt) in zit.
Dat kan vanaf het moment dat je ziet dat er nieuw schot komt. Verder kan er ook de hele zomer door gesnoeid worden en tegen de tijd dat de plant naar binnen gaat.
Alle takken die terug de plant in groeien verwijderen. De takken die recht omhoog groeien inkorten of verwijderen, alleen de hoofdstam natuurlijk niet als de gewenste hoogte nog niet is bereikt.
Snoeien na een oog dat naar buiten of naar beneden wijst.
Om jullie even een idee te geven, hier wat foto's. Ik heb al eens met te veel bewatering te kampen gehad maar nu zijn de bladeren en de ene vrucht die er aan hangt droog en verschrompeld ipv "flauw".
Dit is overduidelijk het gevolg van te lang veel te natte potgrond.
Enige remedie: aan de droge kant houden zodat de wortels zich kunnen herstellen.
Zal wel een hele poos duren!!!!!
heb nochtans de laatste weken steeds gechecked met de vochtmeter hoe de grond erbij lag en was altijd behoorlijk droog vooraleer ik water gaf. Als ik langer zou gewacht hebben zou de plant poederdroog gestaan hebben
Dan is het kwaad van het wegrotten al veel eerder geschied. Meestal gebeurt dat al in het natte najaar en wordt het in febr. / maart pas goed zichtbaar.
Het enige wat je kunt doen is:
Water geven als hij bijna droog staat. Daarna weer wachten tot hij weer bijna droog staat.
Als droogte de oorzaak was geweest, waren de bladeren er massaal in 1 of 2 dagen afgevallen. Nu blijven ze nog een tijdje verdord hangen, wat duidt op wortelschade door teveel water.
Groetjes, Ben.