menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koffieplantproblemen

Ga naar meest recente reactie

lo

Lo

Drie jaar geleden heb ik van meegebrachte zaadjes koffie gezaaid. In weerwil van hetgeen men beweert lijkt het mij toch zo moeilijk. Ongetwijfeld doe ik dingen verkeerd.
Eerst gaat alles goed. Het zaad ontkiemt en er verschijnt een plantje. Ik zet het plantje in de serre tijdens de zomer. Maar dan komt de winter eraan.
De plant verhuist binnenshuis naar de veranda en in de korste keren verkleuren en vallen de bladeren eraf. Ik heb er toen iets op gevonden: overwinteren zoals citrus. Ik laat de plant in de serre in een 'tent' uit noppenfolie met een electrisch vuurtje met thermostaat erin. Het is daar een graad of vijf en de eerste wintermaanden gaat alles goed. Tot de bladeren beginnen te vallen. Dan maar snel in de garage gezet, maar daar is het nogal donker dus de plant laat ook zijn blaren vallen.
Uiteindelijk schoot nog een kaal stammetje over. Niet meteen weggegooid (we blijven positief) en jawel, een eind in de lente begon zich nieuw blad te vormen op de twijgen die het overleefd hadden.
Ik heb mijn plant nu drie jaar en ze is nog geen halve meter hoog. Mijn andere planten hebben intussen de geest gegeven. Het laatste was twee jaar oud en na al die tijd... ongeveer 15 cm hoog. Niet goed, hé?
Mijn enige koffieplant staat dus op het terras en hopelijk is dat de goede plaats. Straks wordt het weer winter...
dinsdag 14 juli 2009 - 22:29
schuurmans

Schuurmans

Er zijn nou eenmaal planten die het in onze streken gewoon niet willen doen.
de Koffieplant is er misschien zo een. ik heb er geen ervaring mee, maar na al die jaren zou ik toch iets anders gaan proberen. alhoewel het natuurlijk wel een enorme uitdaging is.
succes ermee.

grt
henk
dinsdag 14 juli 2009 - 22:45
greener

Greener

De 2 koffieplanten die ik heb staan van beide een jaar of 6 oud hebben een hekel aan de zon.
Een paar jaar geleden de fout eens gemaakt om ze eens buiten te zetten en die schade van een dag zie ik nu nog steeds.
Als de plant binnen gaat kwijnen dan geef ik in 1 keer een liter of 2 water daar knappen ze dan altijd weer van op.
Een week later zie je weer sterke en frisgroene nieuwe bladgroei.
Succes,

Sebas
donderdag 16 juli 2009 - 09:35
Jipken

Jipken

Idd, ik had net het zelfde met avocado planten ect ..... véél licht maar géén direct zonlicht voor deze planten in cultuur.

Ook hoge luchtvochtigheid !

Tip ; Vanaf je één grotere scheut hebt die ongeveer 50 cm hoog is mag je gerust de top eruit knijpen/snoeien .... ik doe dit nu bij mijn avocado planten en anders krijg je één lange stengel met beperkte baldgroei, en nu overal zijscheuten die per maand tot zo'n 15 cm groeien en met véél meer bladgroei.

Suc6,

vrijdag 17 juli 2009 - 12:03
lo

Lo

Bedankt reeds voor de reacties!
Blijkbaar verdragen die planten niet echt de zon. Wat nogal vreemd is aangezien ons zomerzonnetje niets is vergeleken met de zon in de (sub)tropen.
Overwinteren blijft toch steeds een probleem vind ik. Ik heb ook guaveplanten, 4 jaar oud, 50 cm hoog en het stammetje een vinger dik. Ze hebben al afgezien. Tijdens de winter vallen de bladeren allemaal af, scheuten sterven af en ik moet ze telkens inknippen. Dit jaar heeft het lang geduurd voor er terug blad aan kwam (mei) zodat ik dacht dat ze dood waren.
zaterdag 18 juli 2009 - 18:41
Jipken

Jipken

Welke "Psidium" heb je ?

Ik heb de Guava ananas , aardbei en de gele gezaaid begin dit jaar en zijn zo'n 20 cm groot , ook heb ik de Surinaamse kers die is al groter 40 cm.

Grtz,
zondag 19 juli 2009 - 11:59
lo

Lo

Guave heb ik meegebracht uit Cuba. Gewoon de zaadjes uit een vrucht gehaald. Welke variëteit weet ik dus niet precies. En ja, het eerste jaar groeit het allemaal, maar dan komt de winter eraan en begint de ellende. In huis is het te droog, in het tuinhuis te koud en te donker... Ik heb in de serre een tent gemaakt uit noppenplastiek met een elektrisch vuurtje erbij. Maar toch vallen de bladeren van zowel koffie als guave eraf. Ach, het is klooien, toegegeven.
zondag 19 juli 2009 - 12:08
schuurmans

Schuurmans

Lo,
je hebt er toch zeker nog plezier in?? want ook klooien kan leuk zijn.
ben daar vaak mee bezig.

grt
henk
zondag 19 juli 2009 - 22:50
Jipken

Jipken

Nja, ik heb minder last van klooien , omdat ik buiten tuin & planten ook bezig ben met phasmids , vroeger algmeen takken en bladeren nu specifiek Phylliums [ Wandelende bladeren ] bepaalde soorten hiervan zoals de Phyllium giganteum zitten véél vochtiger en warmer dus .... ik heb een grote bak van een 150b x 50d x 60h en daarin zitten ook mijn jonge spruiten van de guava soorten , natuurlijk met een raster tussen of alles is opgegeten de dag nadien
Ik heb zelfs zo citrus en clemantines op deze wijze groot gebracht ,van een gewone pit uit dagdagelijks fruit !

Hier een foto van de Ph, giganteum ....

[afbeelding verwijderd niet-https]

http://www.phyllium.be

Cu,
maandag 20 juli 2009 - 10:00
leeuwtje

Leeuwtje

Jeetje zeg! In eerste instantie dacht ik echt waarom meet iemand nog zo'n lelijk blad op????
donderdag 23 juli 2009 - 10:59
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 3? (beveiligingscontrole) *