Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb over enkele maanden terug een Bougainvillea aangeschaft; Ondertussen is die zo veel gegroeid dat ik hem moet gaan snoeien. Nu is mijn vraag moet ik die op een speciale manier snoeien of mag ik die snoeien zoals andere planten.
Wanneer de plant uitgebloeit is mag je terugsnoeien tot op twee ogen van het nieuw gevormde hout rekening houdende met de gewenste vorm,te lange takken kan men verder insnoeien met de hoop dat ze terug uitlopen op slapende ogen.
Fons,
Ik heb een bougainvillea die geënt is met 2 kleuren,meegebracht enkele jaren terug uit vakantie.Dit jaar heeft hij niet gebloeid.Wat zou de oorzaak zijn?
Grt.M-Jeanne
Bougainvillea is nog al een moeilijke plant om tot bloei te dwingen door ons liefhebbers,het enige wat ge kunt doen is gans het sezoen volle zon grond vochtig en niet te nat houdenen bemesten met een plantenvoeding met hoog kaligehalte vb. opgeloste rozekorrel,momenteel kan je de plant nog op de zonnigste warmste en lichtste plaats zetten vb.veranda en dan hopen dat ze nog wil bloeien.
Wanneer de plant uitgebloeit is mag je terugsnoeien tot op twee ogen van het nieuw gevormde hout rekening houdende met de gewenste vorm,te lange takken kan men verder insnoeien met de hoop dat ze terug uitlopen op slapende ogen.
Ik ben nog een leek op gebied van planten, maar wat bedoeld U van terugsnoeien tot op twee ogen, wat zijn ogen, en slapende ogen.
Sorry voor de nogal naief klinkende vragen maar ik ben heus nog een beginneling.
Met die twee ogen bedoel ik de twijg dit jaar gevormt is,kan je zien aan de kleur van de twijg en het vorige snoeipunt,daar waar de eerste bladeren gezeten hebben zitten nu de ogen waaruit later nieuwe scheuten ontwikkelen.
Slapende ogen zijn groeipunten van twijgen van vorige snoeibeurten die niet uitgelopen zijn en die bij terugsnoei op oud hout misschien gaan uitlopen.
Misschien een beetje ingewikkeld maar als ge de plant een beetje bestudeerd zal je het wel begrijpen.
Ook ik heb dit jaar een Bougainvillea gekocht,
Na de eerste bleoi heb ik hem teruggesnoeid, met goed resultaat.
Een tweede bloei was de beloning.
Niet zo uitbundig als de eerste, maar dit wijt ik aan de relafief lage temperatuur in Augustus.
Nu zou ik hem graag over willen houden in de winter.
Heeft iemand ervaring hiermee?
groetjes,
Matt
Daar ik nog maar van deze zomer de plant heb, en nog geen winter heb doorgemaakt kan ik U spijtig geen raad geven, maar indien U eventueel raad zou hebben gekregen, mag ik dan vragen om het mij door te zenden zodanig dat ik ook maatregelen kan treffen tijdens de komende winrter.
Hallo Ronny,
Ik heb op deze vraag antwoord gekregen van Fons in een andere Toppic.
De Bougainvillea overwintert het best bij een temperatuur van ca 10°.
Bij lagere Temperaturen tot 3° zal hij zijn bladeren verliezen,maar in het voorjaar opnieuw uitlopen.
groetjes,
Matt