menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenvrucht

Ga naar meest recente reactie

Giardino

Giardino

Beste vijgenliefhebbers,

Heb nu sedert een 8 á 10 tal jaar een vijgenstruik staan in de volle grond.
Daar is tot nu toe geen enkele vijg aangekomen, dit jaar heeft hij het hard te verduren gehad door de strenge vorst.
Nu begint deze echter opnieuw uit te lopen.
Wie kan me foto's laten zien van een begin van een opkomende vijg, of wie kan me dit beschrijven op wat ik moet letten.
Wanneer begint de knop waaruit de vijg komt zich te tonen.

Groetjes Giardino
vrijdag 24 april 2009 - 18:15
Polplastron

Polplastron

De gewone Ficus carica vormt in ons klimaat helemaal geen vruchten. Voor de bestuiving is er een klein wespje nodig dat hier gewoon niet voorkomt.

Er zijn wel een aantal rassen die wel vijgen produceren. "Brown Turkey" is een hele goede waar ik goede resultaten van heb! Mijn vijgen gaven al na het eerste jaar vruchten.

Ik zou ze dus uitdoen en gewoon nieuwe zetten van een ras dat erom bekend staat dat het hier bij ons vruchten vormt!
zaterdag 25 april 2009 - 11:55
printemps

Printemps

@ Polplastron

Bij mij was het net andersom
Hoe dat komt weet ik niet
Heb de Brown Turkey weggedaan
Misschien moet je net zoals Wisteria(blauwe regen)een struik kopen waar er al aan staan,benje zeker dat je vijgen gaat hebben

mvg lentean
zaterdag 25 april 2009 - 13:10
Polplastron

Polplastron

Ik vrees dat de labeltjes die aan de planten in het tuincentrum hangen niet altijd correct zijn. Ik ben zelf ook al eigenaardigheden tegengekomen.

Een struik kopen waar er al vijgen aanstaan kan een goed idee zijn, maar waar ik ze destijds gekocht heb vertelden ze me dat hun vijgenbomen uit Italië werden ingevoerd. Op die manier zouden er wel vijgen kunnen aanstaan zonder dat ze dat hier in België nog eens zullen herhalen.

Om heel zeker te zijn, kan je ook een stek nemen van een vijgenboom met vijgen hier ergens in België.
zaterdag 25 april 2009 - 17:05
Fons

Fons

Vijgenplanten geschikt voor onze streken vormen meestal enbryo´s in het najaar, bij niet al te strenge winters zullen deze embryo´s zich in het voorjaar verder ontwikkelen tot volwaardige vijgen die meestal tot rijpheid komen vanaf juli, intussen ontwikkelen op nieuwgevormde twijgen van dat jaar nieuwe embryo´s in de bladoksels om bij warme nazomers een tweede generatie vijgen te ontwikkelen tegen sept okt, die tweede generatie embryo´s blijven zich verder ontwikkelen tot de groeistop voor de winter en zijn dus de vruchtbeginsels voor volgend jaar.
Indien ge nu in het najaar alle jonge twijgen wegsnoeit hebt ge dus ook alle toekomstige vijgen mee weggesnoeit,daarom de helft van de twijgen wegsnoeien, de andere helft aan de plant is voor vijgenproduktie.
In tuincentra worden dikwijls zuiderse vijgeplanten onder de naam ficus carica aangeboden die ongeschik zijn voor ons klimaat en zullen bijgevolg in onze streken wegens koude winters geen vijgen vormen, deze zijn wel geschikt als kuipplant en moeten vorstvrij overwinterd worden.
zaterdag 25 april 2009 - 21:12
smoke

Smoke

he je moet eens surfen naarde (de nieuwe tuin ) peter bauwens daar vind men alle soorten vijgen die je hier kan kweken op het einde van dit jaar kun je er planten kopen als ik het goed voor heb is dat eind september op de site staan enkele soorten op je moet maar eens kijken ik heb een brown turkey staat alle jaren vol vijgen en nu met deze winter plant staat gewon buiten niet kapot en maakt weer nieuwe vijgen aan goed ras enkel snoeien is de boodschap niet teveel
want anders snoei je de toekomstige vijgen inderdaad weg zoals fons zegt juist opletten als je in de zomer snoeit wat mag de witte melk die de plant vrijgeeft is irriterend voor handen en ogen opletten dus
groetjes smoke
zaterdag 9 mei 2009 - 15:48
printemps

Printemps

Heb terug een brown turkey gekocht naat de andere kapotwas
Er stond al wel een vruchtje aan

mvg lentean
zaterdag 9 mei 2009 - 17:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).