menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Caesalpinia Gillisie

Ga naar meest recente reactie

Exoot

Exoot

Mijn Caesalpinia Gillisie heeft 2 zij stammen die uitdrogen, de blaadjes worden helemaal geel en vallen eraf. De rest van de takken, 3 stuks, zien er mooi en fris uit.
De uitgedroogde takjes heb ik eraf gehaald. Moet ik de stammen ook afknippen?
Wat is de oorzaak ervan of hoe kan ik voorkomen dat alle bladeren van de boom eraf vallen?
Ik heb de boom afgelopen mei gekocht en in de volle grond gezet. Hij staat voor de helft in de schaduw.

Moet de plant misschien nog wennen in de volle grond?
donderdag 3 juli 2008 - 21:19
Fransh

Fransh

het is een plant die een zeer droge standplaats verkiest in de winter en moet in volle zon staan voor een uitbundige bloei te verkrijgen.in mijn boom staan op dit moment meer dan 40 bloemtrossen te bloeien en er komen er nog alle dagen bij.
gr Frans
vrijdag 4 juli 2008 - 22:55
schuurmans

Schuurmans

mijn Caesalpinia gilliessii staat in een vrij grote pot (kuip). staat in de volle zon en verlangt heel veel water en graag regelmatig wat mest (12-7-31). bloemen kunnen heel slecht tegen dagen lang regenweer, rotten dan weg voor ze gebloeid hebben. voor de winter knot ik de boom zoals een knotwilg en gaat dan naar binnen bij ong. 10 graden C. maar ook in de winter regelmatig een scheut water tegen het uitdrogen. op mijn Avatar is de plant te zien.

grt
henk
maandag 7 juli 2008 - 14:01
Exoot

Exoot

Waar kan ik de best mest 12-7-31 kopen, en moet ik de uitgedroogde takken nog afknippen of gewoon zo laten?. Volgens die man van Plantencentrum Exotica (in België) zij dat de boom winterhard was. Als ik er een rieten mat omheen doe in de winter, zal dat dan voldoende bescherming geven? Ik heb hem namelijk in de volle grond geplant
maandag 7 juli 2008 - 18:46
Fransh

Tekst aangepast

Fransh

ik heb net een foto gemaakt van mijn bloeiende caesalpinia gilliesii
[afbeelding verwijderd niet-https]
de boom staat al enkele jaren buiten zonder bescherming in de winter op een zeer droge plaats en bloeit heel de zomer.de eerste zaadpeulen hangen er ook al aan.ik geef enkel wat koemestkorrels afgewisseld met 2 x blauwe korrel .de boom is nu ongeveer een 3 meter hoog en iets meer dan 3 meter breed
maandag 7 juli 2008 - 20:40
schuurmans

Schuurmans

Exoot,
zoals te zien is bij Fransh kan Caesalpinia in de volle grond overwinteren. wel graag tegen een zuidmuur, zodat er behoorlijk wat bescherming is. Bij ons (ook in noord brabant) noemen wij dit "Boskoops winterhard". de meststof 12-7-31 komt niet zo precies. ik gebruik de laatste jaren een meststof waar niet te veel fosfor inzit en wat meer kalium voor het zetten van bloemknoppen. en dan Fransh: je mag trots zijn op zo'n prachtige plant, zullen er niet veel en de buurt staan.

grt.
henk
maandag 7 juli 2008 - 21:37
Exoot

Exoot

Fransh,
Je hebt inderdaad een erg mooi exemplaar daar in je tuin! De stam van jouw Caesalpinia is wel twee keer zo dik als de mijne. Ik zal er dit jaar zeker geen bloemen in krijgen, misschien volgend jaar.

Henk,
Ik zal op zoek gaan de meststof in tuincentra's en ik zal hem wel verplaatsen tegen een muurschutting voor extra bescherming.

Bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 8 juli 2008 - 16:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).