menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acca Selowiana ananasguave

Ga naar meest recente reactie

Exoot

Exoot

Ik heb begin mei in België bij Plantencentrum Exotica heel wat planten gekocht waarbij ook een Acca Selowiana (ananasguave). Het is redelijk grote plant met heel veel bloemen en knoppen, maar als de bloemetjes uitgebloeid zijn, dan verdord het eerst en valt het van de boom.
Wat is de reden hiervan, zal ik geen vruchten in mijn boompje krijgen?

Groetjes,
Exoot
dinsdag 10 juni 2008 - 21:52
Exoot

Exoot

Is er nu echt niemand die deze plant heeft en weet hoe je vruchten kunt krijgen?
Exoot
donderdag 12 juni 2008 - 16:48
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik heb er een,maar heb ze ook maar sedert vorig jaar,wel bloemen aan geweest maar geen vruchten.
mischien moet je meerdere exemplaren hebben??
ik heb vorig jaar een paar stekjes genomen en ben van plan die in volle grond te zetten,ze kunnen wel een beetje vorst verdragen blijkbaar.....
es kijken of dat verschil maakt om vruchtjes te geven.
aangezien de stekjes op dit ogenblik nog maar een cm of 30 zijn ga ik ze dit jaar ook nog wel binnen overwinteren!
weet je toevallig ook of het een geénte plant is of een zaailing?
er word verteld dat je geente exemplaren moet hebben voor vruchten..
heb je een foto??
vrijdag 13 juni 2008 - 20:41
Exoot

Exoot

Hoi Setinel,

Hoe heb je stekjes afgenomen? Jou idee om het met meerdere planten te proberen is ook een goede optie. Kun jij misschien een foto plaatsen met daarop vanaf waar je de stek kunt afknippen of afsnijden? Ik heb geen idee of het een geënte plant is of niet. Ik hoop dat de foto duidelijk en groot genoeg is. Groet, Exoot

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 14 juni 2008 - 21:12
hanninkj

Hanninkj

Je moet de plant gewoon handmatig bestuiven. Neem met een fijn kwastje het stuifmeel van een bloem en zet dit op de stampers van de andere bloemen.

Stekken gaat vrij eenvoudig bij 25 graden Celsius. Neem stek van jong hout.
zaterdag 14 juni 2008 - 22:20
Fransh

Fransh

de plant is winterhard maar wil je vruchten dan is het groeiseizoen buiten te kort om de vruchten te laten afrijpen in een serre kun je wel rijpe vruchten krijgen.
gr Frans
zaterdag 14 juni 2008 - 23:39
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo,
hoe je vruchten kan krijgen weet ik niet: alleen ziet het er bij mij naar uit dat er enkele vruchtzettingen zijn (eentje te zien op de foto, denk ik toch...). Weet iemand hoe het nu verder moet: de plant staat buiten in een pot; plaats ik die beter in een serre?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Alvast bedankt,
Paul
maandag 16 juni 2008 - 20:24
crinum

Crinum

op een warm en zonnig plekje komen er met wat geluk wel vruchten aan. het worden flinke stuiken/bomen die gemakkelijk de 5m halen
maandag 16 juni 2008 - 20:48
Exoot

Exoot

Ik heb het ook eens nagevraagd bij de tuincentrum in Belgie waar ik haar gekocht heb, hieronder is zijn antwoord:

"acca sellowiana is zelfbestuivend,mijn moederplant is 20 jaar oud en zet elk jaar een massa vruchten,als dit een van de jonge planten was deze zijn nog te klein om vrucht te dragen en stoten deze nog af om eerst te groeien en eens goed doorgegroeid ,(in de grond of grotere pot)blijven de vruchten wel aan de plant hangen."

Ik hoop dat jullie ook allemaal hier wat aan hebben. We hebben geduld nodig.
Groetjes,
Exoot


dinsdag 17 juni 2008 - 08:15
cetinel

Cetinel

Hoi Setinel,

Hoe heb je stekjes afgenomen? Jou idee om het met meerdere planten te proberen is ook een goede optie. Kun jij misschien een foto plaatsen met daarop vanaf waar je de stek kunt afknippen of afsnijden? Ik heb geen idee of het een geënte plant is of niet. Ik hoop dat de foto duidelijk en groot genoeg is. Groet, Exoot

[afbeelding verwijderd niet-https]



ik heb hier door iemand de tip gekregen om na de bloei de takken waarop gebloeid is tot op twee bladeren voor de bloemrest af te knippen....die topjes heb ik in zaai en stekgrond gezet(heb ze in rhizopon gedoopt)
daar zijn een paar van aangeslagen,maar die zijn nu dus nog maar plantjes van ongeveer 25-30 cm
de moederplant is wel zo een meter of twee hoog en der staan nu wat bloemknoppen in...vorig jaar ook geen vruchten gehad,maar hij staat wel in een pot...
mischien moet ik wat bijmesten nu.....
dinsdag 17 juni 2008 - 08:35
danny2

Danny2

Hallo,

zoals Guido van exotica al heeft laten weten is acca zelfbestuivend, komen er vruchten aan en worden deze rijp als we een goeie zomer hebben, zelfs vorig jaar zijn ze rijp geworden. ik heb zelf een plant van een 15 jaar oud, buiten, die nu begint te bloeien en waar ik al een achtal jaren rijpe vruchten aan krijg. Het is zeker niet zo dat elke bloem een vrucht is, gelukkig maar er staan zeker tussen de 500 en 1000 knoppen aan en vorig jaar had ik een 70 tal vruchten. Ze komen totaal onverwacht, je kan pas na enkele weken zien of er ook echt een vrucht gaat groeien. Om dit jaar nog een tweede bloei te krijgen knip je alle takjes af na het eerst bladpaar( zal je ook een mooie en vollere boom bezorgen) dit als ze uitgebloeid is, de vruchtjes laat je uiteraard hangen. Deze plant is een zaailing, ondertussen heb ik ook verder gekweekt en dit gaat zowel met stek als met zaaien, de zaailingen bloeien zowat na 6 jaar de stekken kunnen volgend jaar al bloem geven en vrucht vanaf het 3 à 4 jaar.Voor twee jaar in die warme zomer heeft de plant zelf driemaal uitbundig gebloeid. Nog vermelden dat je best een 5 tal jaar wacht om ze onbeschut in volle grond te zetten.

groetjes danny
nb de eerste die zondag op de opentuindag komt en het nummer van deze topic kent krijgt gratis een driejarigplantje(openings uren en dagen zie webbsite)
dinsdag 17 juni 2008 - 21:01
danny2

Danny2

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juni 2008 - 21:50
cetinel

Cetinel

amai danny,das een prachtige volle plant!!
de mijne is gewoon een stam met bovenaan wat losse takken(zo gekocht)
kan ik die voller krijgen door steeds de takken te toppen?
de stekjes heb ik al getopt,hoe frequent kun je dat best doen?
sommige stekjes laten hun bladeren vallen,wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn? ik behandel ze gewoon zoals de rest,sommige gaan prima en sommige dus bladval,niet eerst vlekken of zo op de bladeren,gewoon afvallen......
bij voorbaat dank!
woensdag 18 juni 2008 - 07:07
danny2

Danny2

Dag Cetinel,

Wat bedoel met stekjes die hun bladeren laten vallen, zijn dit al bewortelde of nog in de stekbak. Indien in de stekbak kan je ze best weggooien want dan gaan ze nooit wortelen. Indien beworteld is het een teken van ofwel te nat , ofwel te droog. Acca heeft wel de nieging blad te verliezen zonder enige verkleuring.

groetjes danny
woensdag 18 juni 2008 - 19:47
cetinel

Cetinel

de stekjes die beworteld waren en dus vorig jaar opgepot ,ze waren aan de groei en bij sommigen is er dus bladval,te nat of te droog dus..
krijg je die nog goed of zijn ze voor de vuilbak??(heb er nu een met 2 blaadjes bovenaan en een kaal stammetje..
donderdag 19 juni 2008 - 08:00
cetinel

Cetinel

heb een paar weken geleden mijn acca in vollegrond gezet
ik heb nog een stek van vorig jaar(om en bij de 50cm) die ik dit jaar ga binnenhalen,en nog een paar stekjes die ik net voor verlof in de grond in een potteke heb gestoken(deze zijn nog maar een cm of 5)
ik hoop maar dat mijn boom deze winter buiten niet het loodje legt,alhoewel ze vorig jaar let die vrieskou ook buiten heeft doorgebracht,weliswaar met de pot in een heel grote kartonnen doos,die verder nog opgevuld was met karton en doeken,de stam en kruin bleven wel gewoon onbeschermd.
als de wortels beschermd worden kan ze dus blijkbaar wel wat hebben.
als ik de boomspiegel afdek met een stuk karton en daarop stro zullen de wortels in vollegrond dan voldoende beschermd zijn??
zaterdag 12 september 2009 - 01:09
dithmar

Dithmar

Mijn (1) acca sellowiana staat al wat jaren in volle grond en is ondertussen een flink exemplaar geworden. Er komen wel vruchten aan maar met meerdere exemplaren (variëteiten) zou de vruchtzetting beduidend beter zijn.....
Zelfs na de zeer strenge winter 2008/2009 heeft de plant niet echt geleden terwijl hij toch volledig onbeschut in open veld geplant is. Ik vreesde het ergste, vooral door de droge! vriekou maar er was dus helemaal geen schade en zelfs bijna geen bladval! De minimum temperatuur hier was nochtans op sommige dagen -18°C en aan de grond dus nog wat kouder.
Besluit : De Acca sellowiana is zeker wel voldoende winterhard bij ons.

groetjes,
Dithmar
zondag 27 september 2009 - 11:01
Ouwepee

Ouwepee

Ik ben natuurlijk ook wel geïnteresseerd in een bewortelde plant. Enige ruil mogelijk?
zaterdag 5 december 2009 - 21:36
braze

Braze

HOI allemaal .

ja ik heb/had een Feijoa .
dit zit volgt in elkaar , de Feijoa plant heb ik des tijds ,overgenomen voor
weinig geld ,ik weet alleen nog niet, of hij de winter overleeft heeft .
2 ons 3 december vorigjaar , geboren dochtertje,en is naar deze wonderschone boom
vernoemt, zover wij weten is zij de eerste terwereld, die deze naam als
VOORNAAM mee kreeg .
dus in principe ,heb ik er twee wel grappig niet waar .

zijn er intussen mensen, die zaden over hebben, van Feijoa sellowiana ?.
ruilen /kopen is bespreekbaar, zelf afhalen is onmogelijk we hebben
immers geen auto .

Gr

Cuno alexander .
vrijdag 21 mei 2010 - 19:23
cetinel

Cetinel

bij mij is het slecht afgelopen met de acca
ze stond al in vollegrond vorig najaar,maar met de werken hebben de werkmannen hem uitgeschept en ergens neergelegd.midden winter en ik lag in de zetel en kon amper lopen(vanwege de knieen)
en niemand die der ook maar met 1 woord over gerept heeft,al wa ik wist was dat ze buiten aan het werk waren,wist ik veel dat mijn boom in de weg stond(die mannen vinden nogal snel dat iets in de weg staat trouwens)
ze kunnen toch even komen vragen wat ze ermee moeten of zo??
eerder hebben ze bij een levering van stenen al een malus naar de knoppen geholpen(tis niet omdat het winter is en er geen blaadjes aanhangen dat die dood is he) ze hebben gewoon de palletten erop gelegd en opgestapeld!!!
terug naar de acca:
die arme boom heeft dus zeker een week in de vrieskou gezeten met de wortels bloot
volledig kaal dus(terwijl die normaal groen blijft)ik heb mijn man uitgefoeterd,konden jullie hem tenminste niet gauw ergens met de wortels in de grond steken,nu is die zeker vervrozen!!
van zo gauw ik een beetje mobiel was heb ik hem eerst met kluit in een kruiwagen vol water(emmers niet groot genoeg)gezet en zo 2 dagen laten staan(is volledig kaal)...
daarna weer in een grote pot gestoken,nu begint die aan de grond scheuten te maken,maar das onder de ent.....
toch heb ik de hoop nog niet opgegeven want ik heb het gevoel dat ie toch niet dood is....en de tuin staat toch vol rommel,dus die zit niet direct in de weg.....

mijn stekjes zijn ook kapotgegaan(nochthans stonden er een paar binnen,maar wel boven en de trap was voor mij te moeilijk,dus ofwel laten ze ze verdrogen ofwel verzuipen ze die zucht!!

[afbeelding verwijderd niet-https]
het onkruid groeit dan weer welig,zelfs in pot maar je ziet dus de nieuwe scheuten.....


maar dit is toch echt wel een heel triestig gezicht
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 26 mei 2010 - 10:30
cetinel

Cetinel

okee,niet gelukt met de fotos??



[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

nu wel
en ik heb volgens mezelf alles precies op dezelfde manier gedaan..weird.
woensdag 26 mei 2010 - 10:47
cetinel

Cetinel

de acca heeft toch nog wat blaadjes gemaakt en stuk of vier boemen geproduceerd,verder ziet ie der niet echt florissant uit,ik wacht af of het een opflakkering was of dat ze der mischien toch door gaat komen.....

onderaan zijn vee meer scheutjes bijgekomen.
ik heb ondertussen de boom ook een beetje"opgekuist" de takken wat ingesnoeid tot op een blad en zo....
donderdag 29 juli 2010 - 23:07
braze

Braze

Hoi allemaal .

wie van jullie heeft er nog, een stek of zaden, over van de Feijoa .
ik wil hem graag weer, voor een tweede maal , aanplanten
omdat ik mijn dochtertje , nu 8 mnd oud, er naar vernoemd heb .
mijn oudste dochter heet Yazmyn , voor haar hadden we eerst ,
de Jasminum officinale aangeplant, maar deze is even eens gesneuveld ,
vorige winter .
betalen ruilen, het maakt mij , niet uit maar ik zou er dol gelukkig ,
mee zijn ,met de zaden of een stek , wie heeft hem over ?
vrijdag 30 juli 2010 - 21:31
cetinel

Cetinel

beetje blad gekregen...


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 10 oktober 2010 - 17:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).