menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee

Ga naar meest recente reactie

Hopla

Hopla

Hallo ,ik ben nieuw hier en hoop dat jullie mij kunnen helpen
Ik heb sedert begin februari een orchidee (phalaenopsis)
Al na een week of twee begonnen er bloemen en knoppen af te vallen

De plant staat op een kast juist aan het raam...heeft hij nu toch te weinig licht?om de week geef ik hem een badje,laat hem goed uitlekken ,maar de bloemen hangen er verlebt aan

Moet ik hem nu afknippen ,verplaatsen,wat doe ik toch verkeerd ?
Het is al de tweede orchidee die ik gekregen heb en telkens kan ik hem niet houden
Groetjes en bedankt[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
dinsdag 11 maart 2008 - 18:11
ines

Ines

Hallo Hopla, welkom op het forum: volgens mijn bescheiden mening heeft de plant teweinig licht of hebt U de venster verduisterd om een foto te nemen? De plant moet veel licht, echter geen volle zon. Verder doet U niets verkeerd en nog niet knippen, wacht tot de stengel terug uitloopt en knip dan het bruine dorre deel af.
woensdag 12 maart 2008 - 11:29
Fons

Fons

Hopla,welkom op dit forum.
Van kwekerij via veiling en tuincentra naar huidige standplaats heeft uw plant zich dikwijls moeten aanpassen wat haar waarschijnlijk niet goed bekomen is, van daar de kortstondige bloei.
Wekelijks onderdompelen is vermoedelijk van het goede te veel, laat uw plant maar eens goed opdrogen tussen twee dopen, wat licht betreft, als ze aan het venster staat zal ze momenteel wel voldoende licht ontvangen envoor de rest is het afwachten.
woensdag 12 maart 2008 - 20:09
Hopla

Hopla

Bedankt voor jullie reactie en sorry voor mijn late antwoord
@ines ,nee ik heb de raam niet verduisterd ,de orchidee staat wel aan het raam ,onze living is inderdaad aan de donkere kant.
@fons hoop echt dat ze terug een beetje 'opfleurt'

Als alle knoppen en bloemen eraf gevallen zijn moet ik de takken dan korter knippen of zo laten?

Mag ik ze dan verplaatsen ,ik zou ze willen in de hall zetten,waar het vele lichter is maar ben dan weer bang dat ze in de tocht zal staan?
Groetjes
woensdag 12 maart 2008 - 23:23
Lino

Lino

Glasgordijnen nemen erg veel licht weg. Heb je geen venster zonder gordijnen?
De hal kan dan weer te koud zijn.

Na de bloei knip je de stengel af boven de derde knoop (blijft er ongeveer 10-12 cm steel staan)
donderdag 13 maart 2008 - 08:38
Sunplant

Sunplant

Al na een week of twee begonnen er bloemen en knoppen af te vallen

Een typisch fenomeen dat vooral voorkomt bij orchideeën die op de markt verkocht worden of erg lang met het transport onderweg waren.
Orchideeën bewaar je best nooit onder de 16°C en op markten of tijdens transport kun dat die temperatuur niet altijd waarborgen. (ze proberen wel wat te isoleren door de planten in die plastiekfolies te laten, maar dat lukt niet altijd)
Het is dus best om dergelijke bloemen steeds aan te schaffen in een bloemenzaak die de orchideeën wel bij gepaste temperatuur kan houden.

Let er ook steeds op dat je steeds meststoffen neemt met weinig balastzouten en dat je naast het 'uitdruipen bij het gieten' ook nooit direct water van de kraan neemt, want dan geef je de plant een koud stortbad.
Het is beter om van de avond tevoren wat water opzij te zetten, zodat het een hele nacht de tijd heeft om op kamertemperatuur te komen.

Derde keer, goed keer!!
woensdag 19 maart 2008 - 23:14
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).