menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan

Ga naar meest recente reactie

Exoot

Exoot

Hoi Allemaal,

Ik heb 3 jaar geleden een stekken van bananenplanten (waarschijnlijk Basjoo) gekregen van mijn zusje en nu zag ik foto's van Fons op de deze site waarvan de banaan een bloem heeft.
Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat onze bananenbomen ook bloem zal dragen? vorig jaar was de boom van mijn moeder wel ruim 4 meter hoog, maar geen bloem.

Groetjes,
Exoot
zaterdag 1 maart 2008 - 10:12
Wimus

Wimus

Beste,

Ook is je Musa groot en sterk, daarom gaat die nog niet bloemen, het is gewoon geluk hebben, het beste staat hij in de volle grond, veel voedsel en bij warm weer veel water, als je hem goed kan overwinteren gaat hij dan misch na 3 - 4 jaar bloemen, maar zeker is dat niet.

Hoop wel voor je dat het lukt, ik zelf wacht er ook op

Groetjes Wim
zaterdag 1 maart 2008 - 11:38
Ernas

Ernas

Hallo,

Naar ik zelf vernomen heb (weet niet of het waar is), moet de banaan een bepaald aantal bladeren gemaakt heeft vooraleer te bloeien. Ik weet niet meer hoeveel bladeren. Zelf heb ik en musa in bloei (zie mijn webshots onderaan), en ik probeer de bloem (met kleine banaantjes) over te houden door hem goed te beschermen, en ik heb de indruk dat het lukt.
De musa stond toen al zijn 3e jaar in de volle grond toen hij een bloem begon te maken. hoogte van de stam was zo'n 2 meter. Trouwens ik had deze gekocht bij de Lidl ( of Aldi), voor nog geen 5 euro...

Beste groeten,
Erna
zaterdag 1 maart 2008 - 12:53
Fons

Fons

Exoot,ge moet niet echt verlangen naar een bloeiende banaan is op het moment spectaculair maar deze is na einde bloei ten dode opgeschreven, een troost intussen heeft deze babaan gezorgt voor vele nakomelingen.
Normaal duurt het 4 jaar alvorens een musa basjoo gaat bloeien en van het aantal bladeren over deze periode kan misschien wel juist zijn, maar over die vier jaar moet ge tijdens de groei wel zorgen voor veel vloeistof en een flinke regelmatige bemesting.
zondag 2 maart 2008 - 20:18
jippen

Jippen

En ook moet je de stam in de winter kunnen behouden.
Want in de stam zelf bevind zich al de bloem.
Als je die verliest of afsnijd moet de plant opnieuw beginnen.

Ik had vorig jaar na 2 winters een bloem in 1 van mijn stammen.
En bloemt zeer lang (zelfs de stengel staat er nu nog altijd tussen de andere)
maandag 3 maart 2008 - 09:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).