menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Banaan overwinteren

Jarno

Jarno

Ik heb begrepen dat je M. basjoo in de herfst in zijn geheel uit de grond kunt graven en in een schuur met stam kan laten overwinteren. Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik de kluit in de winter vochtig houden? Moet ik het loof afsnijden om verdamping te minimaliseren?
maandag 3 september 2007 - 15:44
Wewe

Wewe

Beste Jarno,

Musa basjoo is waarschijnlijk de best te overwinteren bananenboom van allemaal. Je hoeft die zelfs niet uit te graven. Ik zaag de stam af tot een halve meter (mag ook nog lager). Ik heb met wat kippegaas een korf gemaakt die ik gevuld met stro over het stompje zet. Mijn bananenboom komt trouw ieder jaar terug en wordt daarbij telkens wat groter en maakt ook nieuwe scheuten. Je kan natuurlijk ook ander materiaal gebruiken, bvb bladeren of koksmatten of sparretakken,....
Let wel, het jaar dat we een siberische winter krijgen met wekenlang -15° of -20°, dan gaan heel wat planten in onze tuin eraan, de exotische eerst. En waarschijnlijk ook onze bananenboom. Maar komt het ooit nog zover???

Wat jij wil doen is de volledige boom naar een schuur brengen. Daar heb ik geen ervaring mee, maar je zal toch licht moeten hebben in die schuur en water geven zal afhangen van de temperatuur. Als je boompje verder groeit in de schuur omdat de temperatuur daar te hoog is, dan zit je misschien met een probleem. Je kan misschien eens navragen in een tuincentrum?

Groeten,
Wewe
maandag 3 september 2007 - 19:59
Fons

Fons

http://www.tuinadvies.nl/planten_bananenplant.htm

Kijk eens naar hierboven vermelde url daar vind ge al de gegevens met demo foto´s voor winterberging.
maandag 3 september 2007 - 21:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).