Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben twee perken vooraan ons huis. Ze zijn ongeveer 3 m doorsnede. Ze zijn omgeven door een kleine haag. In beide perken staat er een boom. Rond de boom is er momenteel gewoon zand met als gevolg dat er veel onkruid is. We zouden er nu graag fijn grind op plaatsen.
Mijn vraag is, wat is het beste : op het huidige zand een plastiek doek ( welk soort want ik neem aan dat het waterdoorlaatbaar moet zijn) en daarop het grind?
Iemand andere suggesties?
Je kunt dit ook opvullen met houtsnippers of schors. Er kunnen ook cacaodoppen gestrooit worden.
Het voordeel van organische bedekking is als je er iets anders bij wilt zetten dan spit je deze soorten onder( is ook nog goed voor de structuur van de grond) maar grind kun je het beste dan weghalen.
Kleine aanvulling bij Annis; wat dat onderspitten betreft, daar zou ik mee opletten.
Houtsnippers of schors die je onderwerkt nemen namelijk stikstof op uit de grond om verder afgebroken te worden, dit ten koste van de planten(-wortels) in de buurt of het gazon erboven.
Beter dus om als je iets wil planten een beetje van die schors of snippers opzij te doen en dan je plantgat te maken.
Verder vind ik het persoonlijk ook een beter idee om organische bodembedekking te gebruiken dan "dood" materiaal als grind, maar da's ieder zijn keuze natuurlijk.
Gert bedankt voor je aanvulling. Ik had gedacht dat het geen kwaad kon om het onder te spitten. Houtsnippers en schors wordt ook vaak gebruikt om te mulchen bij zuurminnnende planten en meestal verteerd het ook binnen bepaalde tijd.
Voor mijn deur ligt een stukje grond (2 * 4m) dat eigendom is van de gemeente, en bedekt met keitjes.
Mijn buren kieperen er blijkbaar jaarlijks onkruidverdelger op, maar ik hou daar eigenlijk niet van. Zijn er andere manieren om de wildgroei beetje tegen te gaan (zonder grote werken te doen)?