menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Accu vs benzine grasmaaier

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Eerder een informatieve vraag... zijn de accu grasmaaiers al even sterk als deze op benzine? Zijn er mensen die reeds ervaring hebben met een accu maaier voor een groter gazon? Is dit de investering waard en welke zijn aan te raden?

Groetjes
Roeliee
zaterdag 9 november 2024 - 14:56
PeterC

PeterC

Wij hebben een accu grasmaaier. Het is een maairobot. Die maait onze gazon van 800m². Rijdt in het seizoen elke dag 4 uur, in 2 sessies van 2 uur, met een laadpauze ertussen van ongeveer 1 uur.
zaterdag 9 november 2024 - 20:07
dries944

Dries944

Ik denk niet dat hij een robot bedoeld. Gewoon een maaier met accu die je zelf moet duwen.
zaterdag 9 november 2024 - 22:02
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat het merk ook meespeelt. Stihl apparaten op accu's werken meestal goed, worden ook professioneel gebruikt. Stihl zit wel in het hogere prijssegment.

Ook wat je er mee gaat maaien zal een rol spelen. Een gazon als een biljartlaken zal voor veel accu-gazonmaaiers weinig problemen op leveren. Wil je er ook wat ruigere 'gazons' mee maaien dan geef ik zelf de voorkeur aan benzine maaiers.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 november 2024 - 10:16
Patrikc

Patrikc

Ik zou resoluut voor een maairobot gaan.
In eerste instantie misschien ook eens nadenken hoeveel oppervlakte graswoestijn je echt nodig hebt in je tuin.
zondag 10 november 2024 - 20:45
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je voor een robotmaaier kiest, kijk dan a.u.b. eerst na wat voor kleine diertjes zich in je gazon ophouden. Nog los van allerlei geleedpotigen, wemelde het dit voorjaar en deze zomer hier van de kleine padjes en af en toe zag ik af en toe ook kleine watersalamanders en Alpenwatersalamanders.
Ook jonge egels lopen gevaar.

Verkopers van zo'n toestellen leggen graag een bal of een appel op de grond om je dan te laten zien dat de robotmaaier die gewoon opzij duwt.
Maar een egeltje is niet glad en rolt niet zomaar weg.
En ondertussen hebben egels de betreurenswaardige status "bijna met uitsterven bedreigd" bereikt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/28/egel-bijna-met-uitsterven-bedreigd-ook-1-op-de-3-boomsoorten/
Zie ook https://www.dierenbescherming.nl/actueel/robotgrasmaaier-levensgevaarlijk-voor-egels

Als je voor een robotmaaier kiest, kies er dan a.u.b. eentje waarvan de afstand tussen de beschermende kap en de grond niet groter is dan 4,5 cm. En laat hem alleen overdag rijden, liefst nadat je even hebt nagekeken of kleine dieren geen gevaar lopen.

Verder helemaal eens met Patrikc:
misschien ook eens nadenken hoeveel oppervlakte graswoestijn je echt nodig hebt in je tuin.

Zelf zou ik graag een cursus zeisen volgen. Als er ooit eentje in onze buurt wordt gegeven, hebben ze alvast één enthousiaste deelnemer.
dinsdag 12 november 2024 - 00:03
Wannus

Wannus

Een aantal jaren geleden was ik bang om een accu maaier aan te schaffen ! Bij een bejaard koppel waar ik om de twee weken hun gazon maai hebben ze dit voorjaar een Stihl accu maaier gekocht volgens de grootte van het gazon . Moest ik 20 jaar jonger zijn ik koop er ook één . Stihl is niet zo goedkoop maar wel kwaliteit . Een aangenaam geluid in vergelijking met benzine of electrisch .
Mits een tweede accu bij de hand heb ik dit seizoen met deze maaier geen enkel probleem vastgesteld .
dinsdag 12 november 2024 - 08:30
PeterC

PeterC

Er direct een tweede accu bij aankopen moet je zeker overwegen als je beslist om een accu-maaier aan te kopen. Dat is een heel zinvolle tip.

In onze bladblazer, ook van Stihl, zit een AP300S accu, met 281Wh capaciteit.
Na een uurtje blazen is de batterij leeg, dan is het afgelopen met blazen. De batterij laden kost dik 3-4 uur.

Natuurlijk, zo een batterij kost wel wat. Iets van dik 300€.

In onze Husq 420 robotmaaier zit een 60Wh batterij, duidelijk veel kleiner. De robot kan daarmee ongeveer 2hr maaien met een maaibreedte van 24cm. Dan gaat ie een uurtje laden en kan hij weer 2 uur maaien.
dinsdag 12 november 2024 - 21:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).