menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

"Lui" tuinieren - #LaatZeLiggen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Een warme oproep om herfstbladeren te laten liggen (tenzij ze een gevaar vormen voor voetgangers, fietsers of ander verkeer).
https://laatzeliggen.be
donderdag 31 oktober 2024 - 22:01
LT

LT

Prachtige link!!! Hoe vind je ze allemaal!
donderdag 31 oktober 2024 - 22:35
leerling

Leerling

Geen idee.

Ik denk gewoon liefde voor al wat leeft gekoppeld aan nieuwsgierigheid naar al die wezentjes die ik in onze tuin ontmoet, naar wat ze nodig hebben, naar hoe ze samen leven...

Helaas helpen we ze te vaak achteloos of onwetend om zeep (o.a. dus door nodeloos herfstbladeren te ruimen). Terwijl we ze, zelfs op onze kleine tuinschaal (zelfs als die maar een balkon groot is), net zo goed kunnen ondersteunen.

Vele kleintjes maken één groot.
donderdag 31 oktober 2024 - 23:52
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat er nog nauwelijks mensen zijn die beseffen hoe belangrijk het is om blad ter plaatse te laten verteren. Door blad ter plaatsen te laten verteren, ondersteun je het bodemleven. Dat bodemleven is sterk afhankelijk van de boomsoort en zal daarom zijn plek op de wortels verdedigen. Wortels die mycorrhizae vormen met schimmels, worden veel moeilijker aangetast door parasitaire schimmels als Verticillium, Phytophtora of honingzwam. Doordat blad ter plaatse verteert, zal ook het humusgehalte verbeteren en zal de bodem veel makkelijker water afvoeren, waardoor de bodem meer lucht vasthoudt met als gevolg dat dezelfde schimmels minder kansen krijgen.
vrijdag 1 november 2024 - 23:42
Henk-Willem

Henk-Willem

Ook op het gazon kun je blad prima laten liggen. Na bladval een keer met de grasmaaier er overheen om wat te versnipperen en het verteert razendsnel!
zaterdag 2 november 2024 - 18:27
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Ga morgen weer blad rapen in ons dorp. Misschien vandaag nog. Er past heel wat blad in mijn grote fietstassen.
En onze nieuwe school gaat dan ook open. Wat zal dat een reuring geven. Er zijn heel wat vrijwilligers in het spier geweest.
zondag 3 november 2024 - 10:14
leerling

Leerling

Mooie aanvulling, WiPe. Bedankt.

Bodemleven bestaat inderdaad uit meer dan de wezen(tje)s die we met het blote oog kunnen zien. Het is te ongekend (en daardoor te onbemind), maar levensnoodzakelijk is voor wat daarboven groeit en leeft.

Je kan inderdaad blad op je gazon versnipperen, Henk-Willem, maar tenzij er echt een dik pak op ligt, kan je het ook gewoon zo laten liggen. (En nee, dat kan geen kwaad voor je gras.) Dan hebben de kleine beestjes er ook nog wat aan. En op die kleine beestjes komen dan insecteneters af.

"Reuring" en "in het spier zijn" kende ik nog niet, Joukje. Nieuwe woorden geleerd. Veel plezier met het rapen.
zondag 3 november 2024 - 13:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 2? (beveiligingscontrole) *