Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een vreemde vraag! Onze tuin heeft deze week voor een gedeelte, als bestrating, oude waaltjes gekregen. De voegen zijn gevuld met brekerzand. Ik lees overal dat de meeste mensen een hekel hebben aan mos tussen de stenen. Wij houden juist van die sfeer en willen het liefst zo snel mogelijk mos tussen de voegen krijgen. Kan ik dat op een snelle manier voor elkaar krijgen of moet ik geduld hebben en komt dat vanzelf, op brekerzand? Ook zou ik veel liever aarde tussen de voegen bezemen in plaats van dat brekerzand. Of haal ik me nu van alles op de hals waardoor ik enorme spijt krijg als ik dat doe.
Mos komt vanzelf, maar alleen op vochtige en beschaduwde plekken.
In de zon krijg je vooral "ongewenste kruiden" zoals kweekgras en klaverzuring tussen je voegen. Aarde invoegen is een mooie voedingsbodem voor van alles en nog, maar wat wat je waarschijnlijk niet op je terras wilt zien.
Als je begroeiing wilt vermijden, voeg dan met voegzand waar wat cement in zit en vrij hard wordt. Merknaam mag ik niet niet noemen...
@Henk-Willem
'k Ben zelf geen fan van (zo'n) verharding, maar waarom mag je de merknaam niet noemen?
Ik dacht dat er geen problemen waren met "reclame", tenzij het om referenties naar andere sites gaat wanneer eenzelfde product beschikbaar is in de webshop van tuinadvies of om producten die wettelijk verboden zijn?
Ik ben ook geen fan van verharding leerling, hoe minder hoe beter! Maar haast iedereen heeft toch nog wel een stukje terras/verharding in zijn tuin. Ik heb 10 m2 terras op 900 m2 tuin.
Het forumreglement zegt: "Reclame is niet toegelaten tenzij met een toelating." Weet niet of ik als moderator zelf toestemming kan geven
Ik zal als compromis alleen de productnaam noemen: Dansand hard. Zeker niet wettelijk verboden of direct schadelijk voor het milieu. De voeg blijft met dit voegzand waterdoorlatend maar hard genoeg om het wortelen van plantjes zeer moeilijk te maken.
Alleen mieren weten zich zich nog steeds door de voeg heen te eten. Nestelen graag onder de warme tegels. Maar dat vind ik prima, ik heb geen last van deze nuttige beestjes.
Niets mis met wat verharding in je tuin. Je hebt toch graag een comfortabel terras.
Wat dat voegmateriaal betreft. Lijkt me een goede suggestie. Daar komt zeker mos op.
Maar of je daarmee plantjes zoals kweekgras of klaverzuring tegenhoudt? Daar heb ik mijn twijfels bij. Die hebben genoeg aan de kleinste spleet om er zich tussen te wringen.
Een deel van ons terras is met arduintegels aangelegd, gevoegd met een cementvoeg. Na jaren komen er sowieso spleetjes tussen de voegen en de tegels en daar groeit onkruid in.
Niets mis met wat verharding in je tuin. Je hebt toch graag een comfortabel terras.
We maaien gewoon een stukje van ons grasveldje kort en zetten daar de tuinmeubels die we op dat moment willen gebruiken. Handig, omdat we op die manier de zitplaats gemakkelijk kunnen aanpassen aan de gewenste hoeveelheid zon of schaduw.
Smaken verschillen gewoon.