menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lavameel / lava steentjes

Ga naar meest recente reactie

bruinevingers

Bruinevingers

Hallo

Wij hebben onze tuin aangelegd en daarbij is gebruik gemaakt van een worteldoek en houtschors om onkruid zoveel mogelijk tegen te gaan.

Dit werkt redelijk goed. Hier en daar komt er wel eens wat door maar dat is miniem. We zien echter meer en meer paardenstaarten (heermoes). Ik trek deze al een poosje uit maar het is een hardnekkig kruid en blijkt te duiden op tekorten in de bodem.
De houtschors begint ook sneller te verteren dan ik dacht (ik ben me er van bewust dat er verschillende soorten zijn en naargelang de soort het langer duurt voor die verteert).

Ik lees dat heermoes te bestrijden valt met lavameel. Kan ik dit tussen alle planten doen of moet ik hier toch voorzichtig mee zijn bij bepaalde soorten?

Het idee is om uiteindelijk over te schakelen op lavasteentjes ipv houtschors. Heeft het dan zin om lavameel te strooien en dan lavasteentjes erboven (neem bijvoorbeeld dat de lavasteentjes binnen een maand of 2 gelegd worden, heeft het nu zin met lavameel te werken)?

Is 5cm dikte voldoende hiervoor? Beter een fijne dan een grove soort (2/8 vs 8/16 bijvoorbeeld)?

Alvast bedankt!
woensdag 31 juli 2024 - 11:33
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Dat heb ik een paar jaar terug gedaan. Houtsnippers weggeharkt en olovijn gruis 2 tot 6mm op de paden gedaan zonder doek of roosters. Maar nu na jaren komt er stadsgras tussen groeien terwijl ik regelmatig wat extra zakken gruis heb toegevoegd. Ik was zo stom om dat stadsgras te schoffelen en weg te harken. Het gevolg was dat ik zo de zaden van dat stadsgras over mijn paden heb verplaatst, Heb het nu weer aardig op orde omdat het lekker droog is.zie foto. Verder geen lavameel bij heide rododendrons enz. Heb nog wel iets heermoes in mijn voortuin ondanks de lavameel. Dit doet zijn werk niet meteen. En ik heb dit fijne steenslag gebruikt om zo met rollator handiger over mijn tuin te scharrelen als het wat minder gaat.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 31 juli 2024 - 17:02
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Er zijn bij mijn weten geen degelijke studies die bewijzen dat lavameel echt helpt tegen heermoes. Je kunt dat regelmatig lezen maar als het werkelijk zou helpen dan zou dat het strooien van lavameel gewoon een standaardpraktijk zijn bij het bestrijden van heermoes en dat is het niet.

Er is volgens mij maar een ding dat helpt tegen heermoes en dat is spuiten met een combinatie van Roundup (glyfosaat) en MCPA en dat een paar keer herhalen. In NL mogen deze middelen niet in particuliere tuinen gebruikt worden en zijn ook niet te kopen door de gewone consument (alleen mensen die een spuitlicentie hebben). De Roundup die nog voor de consument te koop is, is niet dezelfde als voor de professionele gebruikers beschikbaar is.

Heermoes groeit gewoon door een laag lavasteentjes heen. Ook als je onder die lavasteentjes een laag worteldoek legt dan maakt dat weinig uit: ook door worteldoek groeit heermoes gewoon door heen.

Lavameel is een gesteentemeel. Is voor de meeste planten prima. Ik zou wel terughoudend zijn bij het strooien van lavameel bij zuurminnende planten als Rhododendron en camellia in het geval lavameel kalk bevat (kalk is niet zuur en dus niet goed voor zuurminnende planten).

Gegroet, de tuinprins
woensdag 31 juli 2024 - 18:10
dries944

Dries944

Tuinprins, hier werdt vroeger vele jaren in mijn tuin het achterste deel altijd platgespoten met gif omdat het huis toen bewoond was door een oud vrouwtje. Volgens mijn buurvrouw kwam de heermoes op de laatste periode toen op.
Door al dat gif is de bodem zo ontregeld dat die plant komt opduiken om de boel weer op orde te krijgen. Das de theorie. Gif spuiten is de verkeerde aanpak!! Ik heb dit ook gedaan voor ik grasmatten legde maar de heermoes komt talrijk terug.
Als je weet hoeveel mineralen die die plant bevat moet dit wel nuttige plant zijn.
Strooi ook al zeker 4 jaar met lavameel en gruis maar weinig effect...

Bruinevingers, door worteldoek te gebruiken verarm je de grond omdat het bodemleven niet aan de schors kan om die om te zetten in humus. Verwijderen die plastiek!!
woensdag 31 juli 2024 - 22:56
leerling

Leerling

Mensen die graag lavameel/lavagruis verkopen beweren dat heermoes een indicator is van arme grond. Volgens hen kan heermoes er goed groeien, omdat het met zijn diepe wortels bij voedingsstoffen kan waar andere planten niet bij kunnen.

Vreemd toch dat Ecopedia dat tegenspreekt:
Heermoes is een uiterst algemene soort in Vlaanderen. Ze is het algemeenst in regio's met een overwegend voedselrijke bodem zoals de Polders, en iets minder algemeen in regio's met een overwegend zandige en iets voedselarmere bodem zoals de Duinen en de Kempen.
(https://www.ecopedia.be/planten/heermoes)

In onze vorige tuin groeide het ook in een hoekje. We kregen het onder controle door het heel dikwijls te wieden (wat niet helemaal lukte, omdat we daar niet altijd tijd voor hadden/vonden/namen) en in het voorjaar vrijwel dagelijks na te kijken of er geen nieuwe sporenaren opdoken.
Als een plant elke keer uit wortelopslag moet uitgroeien, maar geen tijd krijgt om via fotosynthese die wortels te voeden, zal die uiteindelijk het loodje leggen.

De karton+mulch-methode zou ook helpen om het te bestrijden. Het karton leg je dan best echt ruim, goed overlappend aan de randen en minstens twee lagen dik. Ook de laag mulch is best dik. Het bodemleven zou minstens een jaar moeten nodig hebben om het geheel te verteren.

Maar net zoals zaden kunnen sporen lang overleven in de grond. Zeker op plaatsen waar heermoes al lang groeit, blijft het achteraf uitkijken, al helemaal als je de grond omwoelt.

Ja, heermoes heeft helende werkingen. Voor vrij betrouwbare info, zie https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Equisetum+arvense en de referenties daar.
(Als je hulp nodig hebt met het Engels, kopieer dan de tekst in www.deepl.com/nl/translator/l/en/nl)

Helemaal eens met Dries944. Worteldoeken zorgen er meestal vooral voor dat je bodem vervuild geraakt door microplastics.
Toen ik nog niet beter wist, heb ik het hier ook gebruikt. Volgens mij heet dat "worteldoek", omdat planten er graag in wortelen. Waarna het nog nauwelijks te verwijderen is.

Wil je toch aan de slag met lavameel, kijk dan uit. "Meel" klinkt onschuldig, maar de deeltjes zijn messcherp. Je wil die niet in je longen. Lees de gebruiksaanwijzingen en neem ze ter harte. (Helaas kunnen insecten zoals bijen geen mondkapje opzetten.)
zaterdag 3 augustus 2024 - 00:56
dries944

Dries944

Mja , wat is arme grond eigenlijk? Arm aan humus of arm aan sporenelementen die lavameel ook bevat?
Of mss komt de plant ook opdagen om verstoorde en verontreinigde bodems weer op orde te zetten.
Mijn buurvrouw woont hier al heel lang en vroeger had ze hier geen last van tot de buren jaarlijks gif begonnen te gebruiken. Dan kwam de plant opdagen.
Aangezien heermoes zoveel mineralen en sporenelementen heeft moet die plant toch een functie hebben!
Ik zie ook dat heermoes het heel moeilijk heeft met gras, daar zie je de plant bijna niet. Als ik een stuk gras omzet in border dan komt de heermoes tevoorschijn.
zaterdag 3 augustus 2024 - 23:26
leerling

Leerling

Arme grond is arm aan voedingsstoffen, dus ook aan sporenelementen.
De Polders zijn kleigrond. Buiten de bossen daar, zijn die van nature humusarm.

Planten en dieren hebben geen functie. Ze doen het ergens goed of niet, al naargelang de omstandigheden.
Je kan sommige planten en dieren nuttig vinden en andere niet, maar dat is een heel erg menselijke interpretatie en zelfs dan zelden een zwart-witte. (Denk bv. aan ratten en muggen.)

Als de vorige eigenaar gif spoot, heeft hij waarschijnlijk delen van de grond kaal gespoten. Heermoes plant zich voort via sporen, maar heeft kale grond om te ontkiemen.

Wat de verstoorde grond betreft kan ik wel volgen: sporen kunnen vele jaren lang overleven in de grond. Wanneer je de grond verstoort, komen ze meer aan de oppervlakte, zodat ze kunnen ontkiemen.

Heermoes doet het niet goed in grasvelden/gazons die regelmatig gemaaid worden, omdat dat regelmatig maaien de planten uitput. Daarnaast doet heermoes het beter op plaatsen waar het genoeg licht krijgt en het minder (wortel)concurrentie heeft.

Naast wieden en wieden en wieden, zou licht wegnemen (bv. door de karton+mulch methode) en een dichte bodembedekker met sterke wortels planten dus wel moeten helpen. Links en rechts wordt daarvoor Geranium 'Rozanne' aanbevolen (ik heb er geen ervaring mee). Onder dichte struiken doet heermoes het ook niet goed.

Als je een bodembedekker plant op de plaats waar heermoes groeide, blijf je die plaats best nog wekelijks controleren.
maandag 5 augustus 2024 - 13:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).