Mensen die graag lavameel/lavagruis verkopen beweren dat heermoes een indicator is van arme grond. Volgens hen kan heermoes er goed groeien, omdat het met zijn diepe wortels bij voedingsstoffen kan waar andere planten niet bij kunnen.
Vreemd toch dat Ecopedia dat tegenspreekt:
Heermoes is een uiterst algemene soort in Vlaanderen. Ze is het algemeenst in regio's met een overwegend voedselrijke bodem zoals de Polders, en iets minder algemeen in regio's met een overwegend zandige en iets voedselarmere bodem zoals de Duinen en de Kempen.
(
https://www.ecopedia.be/planten/heermoes)
In onze vorige tuin groeide het ook in een hoekje. We kregen het onder controle door het heel dikwijls te wieden (wat niet helemaal lukte, omdat we daar niet altijd tijd voor hadden/vonden/namen) en in het voorjaar vrijwel dagelijks na te kijken of er geen nieuwe sporenaren opdoken.
Als een plant elke keer uit wortelopslag moet uitgroeien, maar geen tijd krijgt om via fotosynthese die wortels te voeden, zal die uiteindelijk het loodje leggen.
De karton+mulch-methode zou ook helpen om het te bestrijden. Het karton leg je dan best echt ruim, goed overlappend aan de randen en minstens twee lagen dik. Ook de laag mulch is best dik. Het bodemleven zou minstens een jaar moeten nodig hebben om het geheel te verteren.
Maar net zoals zaden kunnen sporen lang overleven in de grond. Zeker op plaatsen waar heermoes al lang groeit, blijft het achteraf uitkijken, al helemaal als je de grond omwoelt.
Ja, heermoes heeft helende werkingen. Voor vrij betrouwbare info, zie
https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Equisetum+arvense en de referenties daar.
(Als je hulp nodig hebt met het Engels, kopieer dan de tekst in
www.deepl.com/nl/translator/l/en/nl)
Helemaal eens met Dries944. Worteldoeken zorgen er meestal vooral voor dat je bodem vervuild geraakt door microplastics.
Toen ik nog niet beter wist, heb ik het hier ook gebruikt. Volgens mij heet dat "worteldoek", omdat planten er graag in wortelen. Waarna het nog nauwelijks te verwijderen is.
Wil je toch aan de slag met lavameel, kijk dan uit. "Meel" klinkt onschuldig, maar de deeltjes zijn messcherp. Je wil die niet in je longen. Lees de gebruiksaanwijzingen en neem ze ter harte. (Helaas kunnen insecten zoals bijen geen mondkapje opzetten.)