menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maagdenpalm/vinca minor en onkruid

Ga naar meest recente reactie

bertheijle18

Bertheijle18

Wie heeft de gouden tip?

In het najaar vinca minor aangelegd in de voortuin (+100m²). Sinds het voorjaar doe ik niets anders als onkruid uitdoen. De vinca minor groeit veel trager dan al het onkruid. Iemand tips om het werk wat te verlichten? Het zijn alle types onkruid, maar ook verschillende soorten grassen. Schoffelen gaat niet met de bodembedekker, Mulchen ook niet want dan kan de bodembedekker niet uitlopen...


Bert
dinsdag 23 juli 2024 - 12:39
Zeus

Zeus

Geen expert maar mulchen beperkt het uitlopen toch niet
dinsdag 23 juli 2024 - 14:18
deHaan

DeHaan

Op de knietjes en wieden, iets anders zit er niet op.
dinsdag 23 juli 2024 - 16:44
Tuinprins

Tuinprins

Als er al veel onkruid tussen de Vinca planten staat dan moet je niet gaan mulchen, is de verkeerde strategie. Voor nu zit er niets anders op dan te blijven wieden. Helaas groeit het onkruid dit jaar als een tierelier door de vele neerslag.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 juli 2024 - 16:53
Wannus

Wannus

Voor bodembedekkers gebruikte ik altijd meer planten per vierkante meter dan aangegeven . Vinca , Pachysandra enz...plantte ik heel dicht tegen elkaar . Ook kun je het volgende jaar planten scheuren en tussenin planten in de kale plekken , helpt ook wel !
dinsdag 23 juli 2024 - 18:09
bertheijle18

Bertheijle18

Bedankt voor jullie reacties. Is het een optie om het onkruid te laten staan en bijkomende plantjes vinca te zetten? Gaat die vinca uiteindelijk overnemen of is het echt alleen maar mogelijk door te blijven wieden?

Bedankt!
Bert
woensdag 24 juli 2024 - 12:29
deHaan

DeHaan

Je moet blijven wieden.
woensdag 24 juli 2024 - 17:52
leerling

Leerling

Alternatief:

* De maagdenpalm er weer uit halen en tijdelijk in containers planten. (Gewoon wat tuingrond in lage bakjes is goed. Zorg er gewoon voor dat de wortels bedekt zijn, niet uitdrogen, maar ook niet verzuipen.)
* Het onkruid dat achterblijft handmatig verwijderen. De grond een paar weken zo laten. Daarna terug wieden. Proces een paar keer herhalen tot het meeste onkruid weg blijft.
* Maagdenpalm terug uitplanten en "scheuren" waar dat kan.
* Onkruid blijven wieden. (Bij het uitplanten kunnen oude zaden die in de bodem zitten aan de oppervlakte zijn gekomen en er zullen wel altijd nieuwe zaden komen aanwaaien.)

Is hier aardig gelukt op een stukje van +/- 3 m2.

Als de voortuin te groot is om op die manier in één keer aan te pakken, kun je hem opdelen in stukken en elk deel afzonderlijk behandelen.
Als er onkruiden zoals kweek (Elymus repens) groeien, dan best een diepe voor tussen de delen trekken.
Zorg er ondertussen wel voor dat het onkruid in de overige delen niet in het zaad komt.
donderdag 25 juli 2024 - 23:51
PeterC

PeterC

In het najaar vinca minor aangelegd in de voortuin (+100m²). Sinds het voorjaar doe ik niets anders als onkruid uitdoen. De vinca minor groeit veel trager dan al het onkruid. Iemand tips om het werk wat te verlichten?

Hadden wij in onze vorige tuin ook.
Mooie plant met mooie bloemetjes maar een sof qua onderdrukken van onkruid.
Monnikenwerk.
In onze huidige tuin niet meer overgenomen.
zaterdag 27 juli 2024 - 12:45
dries944

Dries944

Bij de vinca minor sterven er na juni stengels af die bruin worden en dan is de plant eigenlijk niet meer mooi tot dit overgroeid is met nieuwe groeistengels. Ik wil de plant niet meer.
zaterdag 27 juli 2024 - 22:13
bertheijle18

Bertheijle18

Om nog verder te gaan: ondertussen staat het vol met onkruid/gras. Iemand nog advies helaas...? Ik kon het niet bijhouden. Op deze foto is een stukje best oké, maar je ziet errond bijna geen maagdenpalm

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 28 september 2024 - 14:57
PeterC

PeterC

Ik zou de maagdenpalm verwijderen en een andere soort plant zetten.
zaterdag 28 september 2024 - 22:15
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Eens met PeterC.

Als (een stuk van) je tuin je meer ergernis/kopzorgen/wanhoop brengt dan dat je ervan geniet, is het tijd om je plannen te herbekijken.

Heb je de plantengids hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids

Maar wat je ook plant, zorg er eerst voor dat de grond zo onkruidvrij mogelijk is. Zie tips hierboven.
zondag 29 september 2024 - 12:36
Henk-Willem

Henk-Willem

Veel hangt af van de standplaats, grondsoort en het type. De soort met paarse bloemen is veel beter en sterker dan de (witte) cultivars.
Bij mij doet maagdenpalm het fantastisch, 20-30 cm hoog, wintergroen en gegarandeerd onkruidvrij. Wel op vruchtbare, vochtige kleileemgrond in (half)schaduw.
maandag 30 september 2024 - 19:37
PeterC

PeterC

Wij hadden in onze vorige tuin Vinca Major met paarse bloemen op magere zandgrond. Op zich een hele mooie plant.
Die was niet wintergroen, verloor zijn bladeren, en elk voorjaar waren de ongewenste planten natuurlijk eerst om de open ruimte in te nemen. Een crime om die te verwijderen. Gaat alleen manueel.

In onze huidige tuin, ook met magere zandgrond, nog magerdere zandbodem want onze bodem hier wordt als "X" of "duin" bestempeld in de "databank ondergrond vlaanderen", hebben we maagdenpalm niet overgenomen.
maandag 30 september 2024 - 22:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).