menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk onkruid?

Ga naar meest recente reactie

Kimberley123

Kimberley123

Hoi,
Op bepaalde plekken hebben we ineens dit soort onkruid in onze gazon. We hebben een robotmaaier sinds een dikke 2 maand.

Wat voor soort onkruid is dit? En wat kunnen we er eventueel aan doen?

Alvast bedankt!

Groetjes Kimberley

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 22 juli 2024 - 22:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Slechte foto maar ziet er uit als Europese hanenpoot = Echinochloa crus-galli.

Het is een zeer algemeen onkruid in West Europa en vaak een van de eerste onkruiden die ontkiemt na grondbewerking. In gazons zie je soms dat het, door het maaien, horizontaal gaat groeien en toch nog zaad kan aanzetten. Dit moet je ten alle tijden voorkomen.

Bestrijding: op de knieën en wieden maar (zeer meditatief!). Europese hanenpoot is een grassoort dus in een gazon lastig te bestrijding zonder het echte gazongras dood te spuiten.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 juli 2024 - 07:21
minouke

Minouke

Hier ook Kimberley en dit jaar is het zelfs erger dan andere jaren.
https://gazonplus.nl/kennisbank/wilde-grassen/hanenpoot/
dinsdag 23 juli 2024 - 08:27
LT

LT

Prachtige en duidelijke link, Chantal. Bedankt.
dinsdag 23 juli 2024 - 09:32
PeterC

PeterC

Als het hanepoot is:
Moet je niet wieden. Is meestal geen beginnen aan tenzij je een klein gazonnetje hebt.
Hanepoot is éénjarig, verdwijnt vanzelf in het najaar. Je moet er alleen voor zorgen dat er zo weinig mogelijk planten in zaad komen.

Dan in het najaar je gazon een extra bemestingbeurt geven zodat zaden van hanepoot die volgend voorjaar willen ontkiemen sterke concurrentie ondervinden van je gewenste grassen en er niet door geraken.
zaterdag 27 juli 2024 - 12:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).