menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotmaaier

Ga naar meest recente reactie

Gazonneke

Tekst aangepast

Gazonneke

Dag tuinliefhebbers,

Ik heb me vorige zomer een robotmaaier aangeschaft van het merk "Cramer".
Hij deed alles perfect zoals gewenst, tot we de maaier afgelopen winter zijn gaan terughalen na het jaarlijks onderhoud bij de verdeler.
Plots wil hij maar de helft van de gazon maaien en niet over de begeleidingsdraad rijden (die halfweg de gazon ligt).
Ik heb al enkele keren de fiches herstoken van de grensdraden/begeleidingsdraad maar van zodra hij enkele centimeters uit het laadstation komt slaat hij in foutmelding.
Er is maar 1 correcte manier om de fiches juist te steken (groen lampje brand dan),
Maar dan maait hij dus enkel de helft van de gazon tot aan de begeleidingsdraad.

Hopelijk weten jullie hier raad mee?

Groeten!

zaterdag 27 april 2024 - 13:15
PeterC

PeterC

Wij hebben een Husqvarna. Wellicht werkt die gelijkaardig.
Dus dan heb je een begrenzingsdraad liggen rondom je gazon en een begeleidingsdraad die de robot gebruikt om te starten op een bepaalde positie in de gazon en om vlot terug naar het laadstation te geraken.

Die begeleidingsdraad is ergens aan het eind van je gazon verbonden met de begrenzingsdraad.

Het is duidelijk dat de robot de geleidingsdraad ziet als de begrenzingsdraad.
Dan denk ik dat er ergens een onderbreking zit in dat stuk van de begrenzingsdraad vanaf het laadstation tot het punt waar de geleidingsdraad verbonden is met de begrenzingsdraad.
De geleidingsdraad wordt dan de begrenzingsdraad en daarom wil de robot daar niet overheen.
zaterdag 27 april 2024 - 18:32
Gazonneke

Tekst aangepast

Gazonneke

Hoi PeterC,

Bedankt voor je reactie.
Klopt idd dat deze 2 merken in dezelfde lijn liggen.

Ik heb 2 foto's geplaatst waarop je kan zien hoe de 2 begrenzingsdraden en begeleidingsdraad uit de grond komt, en een foto van de aankoppelingspunten.

Je zegt dat de begeleidingsdraad aan de begrenzingsdraad verbonden moet zijn...dat is bij mij niet het geval (en wellicht mogelijk het probleem).
Op welke manier verbind ik deze 2 dan juist?

Hartelijk dank.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 28 april 2024 - 09:20
PeterC

PeterC

Hallo Gazonneke.

Ik heb hier al 3 keer een antwoord doorgestuurd maar komt niet door.
maandag 29 april 2024 - 22:57
PeterC

PeterC

Dit lukt wel.
maandag 29 april 2024 - 22:58
PeterC

PeterC

Ik heb de handleiding van een Cramer RM1000 gedownload.
maandag 29 april 2024 - 22:59
PeterC

PeterC

(ik weet niet welk type jij juist hebt)
Bij de RM1000 op pagina 44 staat duidelijk aangegeven dat je de geleidingsdraad moet verbinden met de begrenzingsdraad.
maandag 29 april 2024 - 23:00
PeterC

PeterC

Het probleem gevonden: de site accepteert alleen jpg-files.

Hierbij een schets van hoe je dat moet doen.
In de schets zie je ook de 3-draad connector die je in je installatiekit zou moeten gekregen hebben.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 29 april 2024 - 23:07
PeterC

PeterC

Maar ik vind het wel vreemd dat je maaier een jaar lang probleemloos gewerkt heeft zonder die verbinding.
maandag 29 april 2024 - 23:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon