menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dilemma

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo ik zit met een dilemma. Ik zou graag een natuurlijke vijver met vijverfolie willen maar op de locatie waar ik die wil staat nu een treurberk. De vraag is eigenlijk wat heeft de grotere ecologische meerwaarde de boom of de vijver. Ik denk dat een vijver wel meer leven aantrekt dan die boom maar heeft die boom ook eigenlijk meer meerwaarde? Zijn treurberken inheemse berken ? Graag hoor ik wat informatie of meningen.
zondag 7 april 2024 - 22:18
Tuinprins

Tuinprins

Veel inheemse berken hebben een vorm met hangende takken. Latijnse naam: Betula pendula.
'Pendula': hangend, treurend.

Water brengt veel leven naar de tuin maar kent ook mogelijke nadelen: je krijgt algengroei in het water die soms lastig tegen te gaan is, in de zomer meer last van muggen, indien er kleine kinderen in de tuin komen is het extra oppassen etc.


Gegroet, de tuinprins
maandag 8 april 2024 - 07:17
Polplastron

Polplastron

Als de vijver voldoende groot is, valt dat muggenprobleem best mee; in onze vijver (zonder vissen) komen heel wat roofdieren voor: bootsmannetjes, schaatsenrijders, schrijvertjes,... en er zijn ook vanzelf drie soorten salamanders in komen wonen... Al deze diertjes en hun larven verslinden voldoende muggenlarven om de overlast te beperken. Er zitten hier alvast niet meer muggen dan voordat de vijver er lag.

Ik weet eigenlijk niet of een berk heel veel bijdraagt; het is namelijk een windbestuiver dus insecten hebben er qua stuifmeel of nectar niets aan. Natuurlijk zullen de bladeren wel wat sapzuigende insecten aantrekken en die zijn dan weer interessant voor de vogels...
maandag 8 april 2024 - 20:18
leerling

Leerling

Hier hebben we een stel minivijvertjes. Daar groeien ook wat hogere planten in. Elk jaar zien we daar libellen op zitten, dus ik denk dat o.a. hun larven ervoor zorgen dat muggelarven kansloos zijn. 'k Heb er in elk geval nooit gezien in die vijvertjes.

Voor je een boom velt voor een vijver (al helemaal als die vijver in volle zon zou liggen), zou ik heel veel lezen over vijvers en vijveronderhoud. Ik heb voor die minivijvertjes gekozen, omdat ze ook veel leven aantrekken, maar gemakkelijker te onderhouden zijn.
maandag 8 april 2024 - 21:20
Eryngium

Eryngium

Ik zal bekijken of ik misschien de vijver ergens anders kan plaatsen. Ik heb nu al een mini vijver maar ik zou liever een grotere vijver willen. Bij mijn vader thuis had ik vroeger een grote vijver en dees weekend was ik daar en er zaten zeker 20 salamanders in. Dus ik zou graag bij mij thuis nu ook een vijver willen. Ik zou deze dan met zand oevers aanleggen. En ja die mini vijvers zijn leuk maar ik merk wel dat er minder leven op af komt tegen over een grote vijver.
woensdag 10 april 2024 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon