menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras op plaats waar klimop zat

Ga naar meest recente reactie

De genieter

De genieter

Ik ben langs de haag al het klimop aan het uit doen inclusief zoveel mogelijk wortels met de bedoeling om hier over enkele weken gras te zaaien.
Is dit mogelijk of beter een bodembedekker zetten? Het liefst wil ik gras tot tegen de haag zaaien.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 31 maart 2024 - 12:01
De genieter

De genieter

Foto met klimop deze nu weg is.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 31 maart 2024 - 12:02
Tuinprins

Tuinprins

In de buurt van hagen droogt de grond in de regel eerder uit. In droge zomers kan het gazon daarom in de buurt van de haag te lijden hebben.

Met het maaien moet je rekening houden met een bepaalde afstand tot de haag, je wilt de haag niet beschadigen met de grasmaaier.

Als het gazon vlak in de buurt van de haag veel schaduw krijgt dan wordt het nooit een echt dichte grasmat en krijg je 'last' van mos.

Ik vermoed dat er een reden was waarom daar klimop is neergezet n.l. dat het gras het daar niet goed deed.

Gegroet, de tuinprins
zondag 31 maart 2024 - 14:08
De genieter

De genieter

Vroeger is de grond hier altijd bewerkt geweest door een boer. Alles was verwilderd.
Ik ben nu alles netjes aan het maken langs de hagen en bomen.
De plaats waar de klimop is komt veel zon dus gras zou geen probleem mogen zijn. Enkel dat de haag veel water weg pakt?

Groetjes
maandag 1 april 2024 - 09:46
PeterC

PeterC

Als de haag op het oosten, noorden of westen staat dan zou gras tot tegen de haag moeten lukken.
Wij hebben op het noorden een beukenhaag en op het zuiden een laurierkershaag.
De gazon groeit tot tegen de beukenhaag, maar naast de laurierkershaag groei er de eerste 30 - 50cm niets. Geen gras, geen mos, niets.
maandag 1 april 2024 - 17:56
De genieter

De genieter

De haag staat in het noorden en heeft dus veel uren zon per dag.
Maar ga ik last hebben van klimop dat in mijn gras begint te groeien? Ivm een robotmaaier.
maandag 1 april 2024 - 18:47
PeterC

PeterC

Je zal nooit alle klimop onder je haag kunnen verwijderen, er zullen altijd wel nog wat wortels enz overblijven. Dus zal er altijd wel ergens terug wat klimop tevoorschijn komen.
Dat is geen probleem voor een robotmaaier. Stoort de klimop jou dan verwijder je die, manueel uittrekken. Dat moet je misschien om de paar jaar eens doen.
maandag 1 april 2024 - 22:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon