menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleggen tuin van

Ga naar meest recente reactie

pierreke101

Tekst aangepast

Pierreke101

Dag,

Onlangs kocht ik een nieuwe woning met een tuin van een kleine 600m2.

De woning zelf is volledig afgewerkt maar dit kan zeker niet gezegd worden over de tuin. In de tuin moet eigenlijk zo goed als alles nog gebeuren:

- Aanleggen van de tuin
- Voorlopig wil ik enkel gras zaaien, geen andere zaken zoals bomen, beplanting etc...
- Het gaat om een woning waar ik hoogswaarschijnlijk maar een paar jaar zal in wonen dus ik wil ook
geen "zotte" kosten doen.
- Aanleggen van de oprit
- Aanleggen van het terras

Gezien het budget na de aankoop van de woning beperkt is zou ik zo veel mogelijk (bij voorkeur alles) zelf willen doen.
Het aanleggen van de oprit & terras zou ik voor volgend jaar willen houden. Maar het aanleggen van de tuin (gras) zou ik graag in het najaar doen, September.

Momenteel is de tuin meer een veld dan een tuin, enkel en alleen onkruid en heel veel zeer grote putten en bulten. Zie foto.

De tuin loopt iets af naar beneden maar dit is voor mij geen probleem. Wat uiteraard wel een probleem is dat het momenteel enkel onkruid is en de tuin alles behalve vlak is.

Nu vroeg ik me af hoe ik hier stap voor stap voor te werk zou moeten gaan en welk gereedschap (machines) ik hiervoor zou moeten huren om uiteindelijk tot een vlakke aarde-ondergrond te komen dat ik uiteindelijk kan bezaaien met gras?

Daarnaast vroeg ik me ook af op welke kosten ik ongeveer moet rekenen hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 20 maart 2024 - 20:32
PeterC

PeterC

Wat ik gedaan heb met de tuin van onze eerste woning:
Heb ik ook helemaal zelf gedaan.
Ik heb de hele tuin omgespit, dan met hark en dergelijke geëgaliseerd, dan ingezaaid aangeharkt en met een wals aangedrukt en glad gemaakt.
In bijgaande foto hoe het er uitzag toen we het huis kochten.
In een volgende reactie hoe het er na de handelingen uitzag.
De kosten waren heel laag. De wals, zo een gewone manuele wals die je zelf voorttrekt kon ik van een gebuur gebruiken. Meer dan het graszaad heb ik niet moeten aankopen, buiten dan wat vaste planten, want die heb ik wel geplaatst.
Ik heb dat in het voorjaar gedaan.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 20 maart 2024 - 21:43
PeterC

PeterC

Dan na al het werk, en na het verwijderen van al de koterij.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 20 maart 2024 - 21:44
PeterC

PeterC

En hoe de tuin er 2 jaar later uitzag.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 20 maart 2024 - 21:50
deHaan

DeHaan

Koop een maaimachine en ga gewoon maaien en doe verder niets aan het gras.
Zijn er grote gaten in het gras, regel een aanhangertje grond, kan je de gaten opvullen.
Maak eerst je oprit, dan komt er ook grond vrij wat je voor de gaten in het gras kan gebruiken.
Maak dan je terras, komt ook weer grond vrij.
In het najaar, zeg september, begin je alles 2 steek diep te spitten, daar heb je dan de hele winter de tijd voor.
Klaar met spitten, compost inwerken en egaliseren en zaaiklaar maken.
donderdag 21 maart 2024 - 08:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon