menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natte kleigrond

M@rio

Tekst aangepast

M@rio

Hey iedereen,

Wij hebben een 6 tal maand geleden een nieuwbouwwoning gekocht dit was 1 van 4 nieuwe gebouwen die gebouwd zijn op een heuvel die voorheen landbouwgrond was dus we weten dat het water van boven richting ons terrein/tuin afzakt.

Nu we terug een beetje hebben kunnen sparen willen we graag de tuin onder handen nemen, grootste probleem is dat de kleigrond weinig tot geen water door laat...

We hebben een grondwerkaannemer gevraagd voor een drainage te leggen nadat onze omheining klaar was maar is volgens mij verkeerd geplaatst (30cm diep met wat grijze steenjes er rond) Maar na 9 maanden voor enkel de grond gelijk te doen en de omheining te plaatsen hebben we het gehad met die aannemer..

Mijn vraag is nu wat is de beste manier voor drainage en kan ik dit zelf als ik de machines huur?
Na een beetje opzoek werk zouden we graag de grond mengen met drainagezand en tuinaarde voor alles een beetje waterdoorlatend te maken.. de vraag is natuurlijk gaat dit helpen en is dit voldoende?

tuin is 20 op 11 , alle tips zijn welkom...

alvast bedankt!





woensdag 20 maart 2024 - 15:17
Tuinprins

Tuinprins

Drainage-slangen aan leggen heeft alleen zin als het water ergens fatsoenlijk weg kan (meestal een sloot). Deze worden doorgaans 70--90 cm diep ingegraven. Als je het water wat uit de drainage-slangen komt niet goed kunt afvoeren dan kun je het beste de drainage van de grond verbeteren door daar scherp zand en compost door heen te mengen. Hierbij oppassen voor zware machines op je grond want die verdichten de grond vaak. Op heel veel plaatsen is de grond nog behoorlijk nat. Niet gaan werken op natte grond want dat is funest voor de structuur van de grond.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 20 maart 2024 - 20:37
deHaan

DeHaan

Maak de grond eerst zeker een cm of 60 diep goed los.
Dan door de bovenlaag compost werken.
Begin pas als de grond niet te nat is.

Heb je al een tuinontwerp?
donderdag 21 maart 2024 - 08:36
M@rio

Tekst aangepast

M@rio

bedankt voor jullie reactie!

de aannemer heeft de huidige drainage buis aangesloten op de buis die bovenkomt van het inspectie putje, ik vermoed dat dit niet de correcte manier is.. een sloot of gracht hebben we niet in de buurt..

Dus beter wachten op langer tijd droog weer en dan pas er aan beginnen , de drainage 70 a 90 diep en erna dan de eerste 60 cm opentrekken zodat het kleiklonters worden en eenmaal die droog zijn starten met het zand en aarde/compost.

enig idee hoeveel m3 zand en hoeveel m3 aarde nodig zou zijn? heb hier en daar eens gekeken en kwam op 6m3 elk kan dit?
donderdag 21 maart 2024 - 13:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon