menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

2 planten gewonnen

Ga naar meest recente reactie

JPkes

JPkes

beste,
ik heb bij ons op de tennisclub 2 bomen gewonnen, namelijk een magnolia en een Malus Silvestris (sierappelboom).
Eigenlijk had ik ze vorig jaar in september gewonnen maar worden ze nu plots geleverd.
Op zich lijkt het mij nu een goede periode om te planten.

Maar...
Wij zijn bezig met onze nieuwbouw en binnen 1,5 maand komt men onze tuin rotoreggen, nivelleren, ... (ging niet vroeger voor de tuinaanlegger en de man van de omheining en de andere van de bestratingen(padjes)).
Dus er gaat best nog wat geloop en gedoe zijn in de tuin en dan staan de jonge boompjes eigenlijk in de weg.

Ik schat dat de tuin vrij gaat zijn tegen 3de week van april en dat de jonge boompjes er dan echt in kunnen.
Dan is dus ook de hele grond "egaal" gemaakt en wordt de jonge boompjes niet omgereden/gelopen ofzo.

Hoe lossen we dit best op?
Tijdelijk ofzo...?
woensdag 14 februari 2024 - 20:32
deHaan

DeHaan

Tijdelijk in een pot zetten.
woensdag 14 februari 2024 - 20:56
JPkes

JPkes

dank u

en moet je dan iets speciaal van grond ofzo eraan doen of speciaal meststoffen of gewoon de buitengrond waar hij in de toekomst zal inkomen?
woensdag 14 februari 2024 - 21:07
deHaan

DeHaan

Je kan grond uit de tuin nemen of potgrond, voor die korte tijd steekt het niet zo nauw.
donderdag 15 februari 2024 - 20:39
leerling

Leerling

Als je geen pot hebt die groot genooeg is, kan je ook een zak nemen. Mocht het nog gaan vriezen, dan moet je zowel pot als zak beschermen tegen de vorst.

Ik plant bomen en struiken in 2/3de tuingrond gemengd met 1/3de compost. Dat zou ik ook gebruiken in die pot of zak.

Ik zou zeker geen meststoffen geven.
Ik kijk graag naar hoe dingen groeien en bloeien in de natuur. Lang voor er mensen waren, en ook nu nog waar er (bijna) geen menselijke invloeden zijn, deden planten het prima zonder meststoffen.

Hier krijgen struiken, hagen en sommige fruitbomen een nieuwe mulchlaag wanneer het bodemleven de vorige verwerkt heeft. Helpt ook tegen "on"kruiden.
De vierkantemeterbakken, waaruit met elke oogst voedingsstoffen verdwijnen, krijgen elk jaar elk jaar een flinke gift compost uit eigen tuin.
Alleen de kamerplanten krijgen heel af en toe wat meststoffen, omdat die niet in een natuurlijk milieu groeien. (En ook die doen het goed met heel wat minder dan de aanbevolen hoeveelheden.)
donderdag 15 februari 2024 - 23:32
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).