menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braakliggende grond: onkruid + spuiten?

Ga naar meest recente reactie

JPkes

JPkes

we kochten onlangs een perceel grond
onze grond werd recent gediepspit (grondlagen gebroken en toevoeging compost + zwarte grond) over 1 meter diepte
nu gaan we de grond laten rusten tot in voorjaar zodat hij ook kan zakken (inklinken)
maar ondertussen groeit er wel onkruid op, waarover ik al ander topic opende van hoe bepaalde onkruiden te snoeien

gisteren de eerste tuinman langs gehad en hij zei: binnen een maand staat dat hier met het warme weer een meter hoog, je moet dat kapot spuiten...
Nu tijdens zo'n gesprek probeer je zoveel mogelijk te onhouden en vergeet je wel eens een juiste vraag te stellen.

Ik ben zo geen fan van pesticiden, maar met wat zou hij dan bedoelen om 'kapot te spuiten'?
Als dat pesticiden zijn, heeft dat ongetwijfeld toch een weerbots op men grondkwaliteit of bestaan er middelen die dat onkruid echt stuk krijgen zonder dat je de grond fors aantast?

gr
vrijdag 28 juli 2023 - 09:07
dries944

Dries944

Hij bedoelt alles dood spuiten met gif! Een tuiman die gif gebruikt is in mijn ogen geen tuinman en is de job dan ook niet waard. Zoveel mogelijk gif proberen te vermijden!! Je kan het regelmatig maaien met een bosmaaier voordat het onkruid in zaad komt. Als de grond redelijk vlak is kun je ook regelmatig met de grasmachine erover gaan. Het maaisel best laten liggen zodat er nie te veel nieuwe onkruiden opkomen. Is ook het beste voor de grond en het leven dat zich opnieuw moet opbouwen in de grond!
vrijdag 28 juli 2023 - 09:48
Tuinprins

Tuinprins

Spuiten met gif is in de ogen van de tuinman de beste optie omdat je dan een groot deel van het onkruid een tijd kwijt bent. Als je niet wil dat er met gif gewerkt wordt dan zul je moeten gaan schoffelen (meerjarige onkruiden raak je met maaien in de regel niet kwijt). Nadeel van schoffelen is dat er weer onkruidzaden aan de oppervlakte komen die dan weer ontkiemen. Als je een langdurige wisselvallige periode hebt heeft schoffelen geen effect/weinig zin want het onkruid droogt dan niet uit. Houdt er ook rekening mee dat er in een zachte winter onkruidzaden blijven ontkiemen.

Je moet dus voor jezelf beslissen of dat je vanaf nu tot volgend voorjaar het onkruid zelf te lijf wil gaan d.m.v schoffelen, maaien en handmatig wieden, of dat je de tuinman gif wilt laten gebruiken.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 28 juli 2023 - 17:14
leerling

Leerling

Als de bovenste meter grond vernieuwd is, komt het onkruid dat nu groeit van zaden die al in de nieuwe grond + compost zaten of die van elders komen aanwaaien.

Spuiten heeft geen zin. Je kan dat nieuwe onkruid kapot spuiten (ten koste van het bodemleven dat zich aan die nieuwe toestand probeert aan te passen), maar daarmee raak je die zaden niet.

Je kan maaien wat er regelmatig opkomt, om te vermijden dat er nog meer zaden op de grond terecht komen. (Als de planten al zaden gevormd hebben, het maaisel zeker afvoeren.)

Je kan ook de grond afdekken met de zgn. kartonmethode. Een goede beschrijving vind je o.a. op https://yggdra.be/hoe-moet-ik-afdekken/. Op die manier moet je alleen nog het onkruid dat komt aanwaaien te lijf gaan.
zaterdag 29 juli 2023 - 14:03
PeterC

PeterC

Die kartonmethode lijkt me zinvol zolang je de grond niet wil gebruiken, maar als JPkes volgend voorjaar zijn tuin aanlegt dan komen die onkruiden er alsnog door. Of zie ik dat verkeerd?
zaterdag 29 juli 2023 - 18:20
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@PeterC
Het is wat afhankelijk van het bodemleven hoe lang het precies duurt, maar op zo'n tijd is dat karton en de mulch erop allang verteerd.

Als je toch al vroeger wil gaan planten (bv. bomen of struiken in de herfst), kan je er gewoon ter plaatse gaten in maken.
zondag 30 juli 2023 - 17:42
JPkes

JPkes

en is een plant als grondverbeteraar geen effectief iets? we hebben dat idee nog niet verbannen uit ons hoofd, of moet voor je dat inzaait, eerst heel de grond ontdoen van onkruid?
had immers gelezen dat als je je grond volzaait, die het onkruid zouden verdringen.

gr
maandag 31 juli 2023 - 09:07
leerling

Leerling

Groenbemesting (planten als gronverbeteraar) wordt in de eerste plaats gebruikt om stikstof in gebonden vorm in de grond te brengen, zodat het daar beschikbaar wordt voor andere planten.
Het helpt onkruid te onderdrukken door het licht weg te houden van andere zaden in de grond. Als die andere planten minder kunnen groeien, zullen ze ook minder nieuwe zaden kunnen verspreiden.

Als de groenbemesters kans krijgt zich uit te zaaien, heb je straks mogelijk nog meer planten die je liever niet (meer) hebt. (Op tijd de bloemen eruit halen helpt uiteraard.)

Groenbemesters worden normaal ondergespit wanneer ze plaats moeten ruimen voor andere gewassen. Op dat moment ga je weer zaden die wat lager in de grond zitten naar de oppervlakte brengen, zodat je weer meer onkruid krijgt.
maandag 31 juli 2023 - 13:18
PeterC

PeterC

Mijn vader heeft vroeger luzerne als groenbemester gebruikt. Groeit goed en versmacht andere kruiden. Je moet wel eerst de bodem vrij maken van onkruiden vooraleer de luzerne te zaaien.
Moest je toevallig een paard hebben dan kan je de luzerne oogsten en drogen als voedsel voor het dier, anders op moment dat je aan je tuin wil beginnen alles onderploegen.
maandag 31 juli 2023 - 18:31
dries944

Dries944

Het schijnt dat luzerne ook goed is om gecompacteerde grond los te maken, die plant zou to 10 m diepte kunnen wortelen. Als je de bodem niet wil verstoren kun je het ook gewoon maaien en laten liggen als mulch.
maandag 31 juli 2023 - 23:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).