menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robotmaaier met opvang?

JPkes

JPkes

Ik las, en werd me ook verteld (hopelijk is het correct ), dat mulchen van gras door een robotmaaier toch niet zo best is voor je gras.
Het geknipte gras dat blijft liggen zou extra vilt voorzien, daardoor sneller mos tussen je gras. De mulch is immers extra voeding bovenop een gras/bodem dat al voldoende van voeding is voorzien.
De viltlaag sluit het gras af van opname lucht en water.

Dus ik zoek eigenlijk een robotmaaier die ook het geknipte gras opvangt. Bestaat zoiets/ervaring mee?
dinsdag 18 juli 2023 - 09:47
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Er wordt regelmatig onzin verteld, op het internet en elders…

Wat u verteld werd klopt niet en volgens mij zijn er geen robotmaaiers met opvang.

Als er al iemand minder tevreden is over zijn robotmaaier is dat door een technische storing, niet door het werkingsprincipe.

Iets luchtdicht en waterdicht afsluiten is heel moeilijk, een viltlaagje kan dat niet.

Mulchmaaisel is geen extra voeding want het geeft gewoon terug wat het gras uit de bodem gehaald had.
dinsdag 18 juli 2023 - 19:40
dries944

Dries944

De grasdeeltjes worden door het bodemleven verteerd die het dan op zijn beurt omzet naar voedingstoffen voor de plant. Als er toch een viltlaag ontstaat is dat omdat er weinig bodemleven is om alles te verwerken. Als je gras mulcht hoef je eigenlijk heel weinig andere meststoffen te strooien voor je gras. Een laagje compost uitstrooien op je gras is ook een goed idee om het bodemleven te bevorderen.

Ik mulch nu 2 jaar en heb geen last van een viltlaag of mos.
Als je geen meststoffen meer moet kopen is dit ook goed voor je portefuille.
dinsdag 18 juli 2023 - 21:15
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).