menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderwerken onkruid + klimop

JPkes

JPkes

Ik probeer mijn nu nog braakliggende grond relatief vrij te houden/maken van alles zodat ik bloemen kan gaan planten en mijn linkse buur zijn aangelegde tuin niet te veel in het vizier komt van het onkruid.

- wat vind ik momenteel grotendeels terug: distels, netels, klimop die over de grond kruipt omdat de rechtse buur het maar laat woekeren.

Ik ben ook de grond een beetje aan het verlagen omdat er bij het diepspitten op sommige plaatsen toch wat te veel werd opgehoogd door de plaatselijke boer.

1) kan ik die distels, netels, klimop gewoon 10-15cm onder de grond steken en verteren ze en zie ik ze niet meer terug?
2) of moet ik ze echt naar de groendienst brengen?
3) of ???

maandag 17 juli 2023 - 09:15
Tuinprins

Tuinprins

Distels en brandnetels zijn wortelonkruiden. Hiervan moet de wortel helemaal dood zijn anders heb je kans dat ze bij onderspitten toch weer gaan uitlopen op de wortels.

Brandnetels wortelen oppervlakkig en zijn relatief gemakkelijk uit de grond te halen. Als deze een week bij drogend weer op de grond liggen dan zijn die morsdood.

Bij distels heb je verschillende soorten. De tweejarige distel is relatief gemakkelijk te verwijderen met een goede steekschop. De meerjarige distel is een ander verhaal. Deze heeft een vertakt wortelsysteem wat ook nog eens redelijk diep in de grond kan zitten. Ieder stukje wortel wat achterblijft heeft de potentie om een nieuwe plant te worden. Toen ik mijn tuin aanlegde zat hier op een plek de meerjarige distel. Ik heb de wortels zo goed mogelijk met een riek verwijderd. Op die plek nog niets geplant maar gewacht of er nog distels zouden verschijnen. Dat gebeurde inderdaad en deze ook weer verwijderd met een riek. Toen kwam er niets meer op en heb ik er planten neergezet.

Klimop is zeer taai en zou ik zeker niet onderspitten. Zelfs als het dood lijkt kan het toch nog tot leven komen! Zoveel mogelijk verwijderen en afvoeren.

Gegroet, de tuinprins
maandag 17 juli 2023 - 20:02
JPkes
dinsdag 18 juli 2023 - 09:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).