menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vaste planten tussen bodembedekkers?

Ga naar meest recente reactie

Rick2

Rick2

Beste allen,

Vanwege het feit dat onkruid wieden even leuk is, maar snel verveeld, wil ik graag bodembedekkers tussen mijn vaste planten (hortensia's, nepeta, bosanemoon, en nog wat spul waarvan ik de naam niet zo snel herinner) planten. Ik denk aan kleine maagdenpalm of een mooie bladverliezende bodembedekker (laag blijvende geranium?).

Mijn vraag is als volgt: concurreren de bodembedekkers mijn vaste planten niet weg? En maakt dit nog verschil tussen de groenblijvende en niet-groenblijvende bodembedekkers?
Ik kan mij namelijk voorstellen dat een bodembedekker licht wegneemt in het voorjaar van de vaste plant als ik die gesnoeid heb.

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,
Rick
woensdag 24 mei 2023 - 20:38
Carib

Carib

Ik zou er zelf nooit aan beginnen. Onkruid, vooral wortelonkruiden, zijn heel erg lastig te verwijderen in bodembedekkers. Bodembedekkers gaan bovendien ook je vaste planten overgroeien of ermee concurreren.
Voor onkruid tussen vaste planten is de simpelste en snelste oplossing de aankoop van een goede schoffel of voor een klein tuintje een handschrepel.
woensdag 24 mei 2023 - 21:05
Rick2

Rick2

Dag Carib,
Bedankt voor je reactie. Probleem is dat ik op kleigrond zit en als ik schoffel ik de kluitjes met onkruid als het waren herverdeeld over de border, maar ze niet doorsnij. Vooral het gras wat er in zit is een doorn in mijn oog om te verwijderen. Het helpt niet als ik het op zonnige dagen doe. Schoffel is vrij scherp. (Of ik schoffel verkeerd).
Andere tips?
woensdag 24 mei 2023 - 21:10
Rick2

Tekst aangepast

Rick2

Om een voorbeeld te geven: het gaat vooral om deze grassoort. Ik heb ik de tuin veel poa annua; is dit dat?
Het is te klein om te wieden met 30m2 maar laat zich ook niet schoffelen of harken.
Sterker nog, ik krijg de indruk dat het zich sterk vermeerderd door het schoffelen (maar misschien is dat een illusie).

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 24 mei 2023 - 21:55
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Ik heb dit in mijn voortuin. Op de grond heb ik grotendeels vinca minor en cotoneaster dammeri. Mijn ervaring is dat de vaste planten er wel doorheen prikken. Nou heb ik wel vooral planten waar je nog iets van laat staan (vlinderstruik, dwergroos), maar ook bijvoorbeeld een kleine kattenstaart die helemaal wegvalt. In maart stonden daar enkele dode stengels van overeind, nu al aren van vijftig centimeter. Ook damastbloem en beemdkroon komen er doorheen, maar die staan meer aan de zijkant.

Wat Carib zegt klopt wel. Ik heb verschillende 'onkruiden' die door de bodembedekkers heen komen. Leuke zoals viooltjes en blauwe druifjes, maar ook vervelende als de gehoornde klaverzuring. Die laatste is er niet helemaal tussenuit te krijgen omdat de stengels in elkaar komen. Af en toe grijp ik er wat tussenuit, maar dat is ook een beetje voor het idee. Je krijgt dus geen perfect net dek. Ik kan daar zelf wel mee leven, het is wat wilder allemaal. Kijk je van een paar meter afstand dan is het wel vooral groen.
woensdag 24 mei 2023 - 21:56
Rick2

Tekst aangepast

Rick2

Dank je Lamium.
Hoe vaak dient de vinca minor gesnoeid te worden als je hem in toom wilt houden? Is 1x pj voldoende?
woensdag 24 mei 2023 - 22:21
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Echt snoeien heb ik nog niet gedaan, met uitzondering van bij het pad. Daar werken we de rand 1-2 keer per jaar bij. Aan de andere kanten loopt hij op stenen bakken waar lavendel in staat. Daar gaat af en toe een stengel overheen, maar dat is makkelijk bij te werken. En dan is er nog de kant waar de cotoneaster ligt, die stopt de vinca daar af. In de praktijk lopen ze in elkaar over. De grap is dat je het verschil pas goed ziet als ze bloeien.
Overall vind ik het geen keiharde groeier, zoals ik al zei heeft hij echt wel last van de gehoornde klaverzuring. Ik heb recent nog enkele plantjes bijgezet waar ik hier ook vragen over heb gesteld zelfs: https://tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/72570/zeer-sterke-bodembedekker

De foto's vertekenen wel wat hoor, dit is specifiek de slechte plek. Ik zal kijken of ik wat van de huidige situatie maken kan.
woensdag 24 mei 2023 - 22:52
Lamium

Lamium

Hier zie je de kattenstaart. Deze valt wel helemaal weg, maar komt er wel doorheen. Aan de rand met de bakken doe ik heel weinig.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 mei 2023 - 07:22
Lamium

Lamium

Ook hyacinten komen er doorheen. De vlinderstruik en roos blijven er altijd bovenuit steken. De roos is de enige plant die echt last lijkt te hebben. Er staat ook een geranium tussen, maar hoe doe zich blijft voelen moet nog blijken, die staat er pas net.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 mei 2023 - 07:25
Lamium

Lamium

Op deze close-up zie je dat de cotoneaster en vinca elkaar in toom houden, maar ook wat mengen. Ook zie je het onkruid er doorheen piepen. Ik houd het niet heel strikt bij.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 mei 2023 - 07:27
Tuinprins

Tuinprins

Het is te klein om te wieden met 30m2 maar laat zich ook niet schoffelen of harken. Sterker nog, ik krijg de indruk dat het zich sterk vermeerderd door het schoffelen (maar misschien is dat een illusie).


Dit onkruid is echt niet te klein om te wieden. Als je geen zin hebt om te wieden dan is er altijd wel een excuus beschikbaar... Het laat zich ook prima schoffelen maar je moet wel een scherpe schoffel hebben en het moet een paar dagen droog weer zijn. Als je geen zin hebt om te schoffelen dan is er altijd wel een excuus beschikbaar ... 30 vierkante meter is peanuts (10 bij 3), als je 1000 vierkante meter hebt dan is het een ander verhaal.

Door te schoffelen komt er weer onkruidzaad aan de oppervlakte wat kan gaan ontkiemen. De zaak bij houden is het devies.

Als tussen bodembedekkers onkruid komt en je bent niet actief met wieden dan ben je verder van huis. Met name wortelonkruiden laten zich lastig verwijderen tussen bodembedekkers.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 25 mei 2023 - 08:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).