Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo iedereen,
Mijn gazon (ongeveer 1200 m²) heeft zijn beste tijd gehad... Overal zijn er putten en dalen in gekomen en het onkruid blijft de kop opsteken. Na 20 jaar is het wellicht tijd om heel het gazon te vernieuwen. Probleem is wel dat er in het gazon enkele laagstammige fruitbomen staan en, vooral, een serieus grote notelaar (kruindiameter ongeveer 20 meter!) die heerlijk veel schaduw geeft in de zomer én ook nog eens elk jaar een massa noten.
De tuinaannemer die ik gecontacteerd heb spreekt van alles eerst dood te spuiten en daarna te ploegen en/of frezen. Mijn vrees is dat de notenboom hierdoor wel eens zo erg zou kunnen beschadigd raken dat hij zou kunnen afsterven en dat zou ik echt niet willen, vermits het de blikvanger en trots is van de tuin...
Onder de notenboom staat er nu (zelfs met de lange droogte) altijd mooi groen gazongras, in tegenstelling tot wat ik her en der lees over gazon onder een dergelijke grote boom.
Wat denken jullie? Is het te riskant om het gazon te laten heraanleggen met vooral de notenboom in gedachten?
Graag jullie advies, ervaringen, raad, tips,... Alvast bedankt!
Groeten,
Ronny
Een flinke zone rond de stam ongemoeid laten, minstens 10 meter diameter, liefst nog meer, en een tuinaannemer zoeken die niet spreekt van doden maar van leven.
In principe blijf je met alle machines weg onder de kruinprojectie van zo'n boom. Ploegen, frezen, onkruidbestrijding is stuk voor stuk slecht voor die boom en kan de boom doen afsterven.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten zit het grootste deel van de fijne wortels die instaan voor de opname van water, lucht en mineralen uit de bodem, net onder het oppervlak.
Ik raad je dan ook ten stelligste af om de bodem onder de volledige kruinprojectie van de boom te (laten) bewerken.
Wanneer de boom begint af te takelen is de rekening van de tuinaannemer al lang betaald. En waarschijnlijk maakt hij je nadien ook nog zonder problemen om de boom te kappen wanneer hij afsterft.
De reacties bevestigen dus wat ik al dacht/vreesde... Ik wist zelfs niet dat het grootste gedeelte van de fijne wortels direct onder het oppervlak zitten, bedankt voor die info, WiPe!
Is er desondanks toch een mogelijkheid om onder de kruinprojectie nieuw gras te voorzien, zodat alles terug egaal? Ook in het gazon onder de boom zitten namelijk een aantal lelijke verzakkingen... Of gewoon afblijven? Of is het misschien te overwegen om eventueel een minimale laag van het oppervlak af te 'schrapen', net genoeg om grasmatten op gelijke hoogte te kunnen leggen met het gazon ernaast? Misschien een dom idee, maar als ik het niet vraag, weet ik het sowieso niet
Trouwens, ik vermoed dat hetzelfde geldt voor de fruitbomen in het gazon? Het gaat over 2 hoge kerselaars, een halfstammige pruimenboom en een laagstammige conference-perenboom... die momenteel allemaal vruchten geven dat het een lieve lust is en die ik dus niet graag zou willen zien afsterven...
Als je toch zou gaan plaggen/frezen, wacht dan nadien een week. Hak het opgekomen onkruid weg. Wacht weer een week. Hak opnieuw het onkruid weg. Herhaal dit, indien nodig nog een derde keer.
Het is ecologischer en efficienter dan 'alles eerst dood te spuiten'. Zelfs als je alles eerst dood spuit, dan blijven de onkruidzaden in de bodem en die zullen graag, samen met jouw nieuwe gras, van de vrijgekomen plaats genieten.
Als je gif spuit, doodt je niet alleen het gras en je onkruid, maar ook een deel van het bodemleven dat je nodig hebt om je gras gezond te houden.
En misschien toch nog eens nadenken over dat project.
'k Las onlangs een artikel met als teneur iets als 'wie heeft beslist dat een gazon er als een eenkleurig biljartlaken moet uitzien'?
Daar worden vooral fabrikanten van herbiciden (die helaas ook je bodemleven niet bevorderen) en tuinaannemers rijker van.
In onze vorige tuin groeiden er heel wat bloemen in het gras en bij het maaien lieten we de jongste klaver staan. Dat lokte bijen en hommels en zorgde voor een levendige tuin.
Hier lukt dat (nog) niet. (De hitte+droogte helpen niet meteen.)
Het jaar nadat we hier grondwerken hebben laten uitvoeren en als afsluiter daarvan ook nieuwe gazon hebben laten zaaien, vonden een boel woelbeesten dit een prima plek om te wonen. Er is geen garantie dat jouw putten niet binnen de kortste keren terug putten worden.
De putten vullen we op met de hopen of met compost, al dan niet vermengd met tuingrond.
1200 m² is heel wat gazon om te onderhouden. Misschien moet je met een tuinaannemer eens praten over onderhoudsvriendelijkere (en misschien ook ecologischere) alternatieven?
Een bloemenweide ziet er bv. al heel wat kleurrijker uit en lokt meteen ook een boel bestuivers voor je fruitbomen. Een of twee keer per jaar maaien en afvoeren. Voor de rest vooral met rust laten.
Struiken vragen doorgaans ook heel wat minder onderhoud dan gras maaien.
als je absoluut het gras wil verbeteren onder die bomen, dan kun je eventueel een dun laagje grond in de putten doen. Een of twee cm is genoeg. En dan kun je dat volgend jaar herhalen tot dat gras weer netjes egaal ligt.
Aan de andere kant snap ik niet goed dat die tuinaannemer dat gras wil kapot spuiten. Door die droogte is het gras bijna overal bruin geworden. (Behalve onder die boom dan. Dat bruine gras kan geen herbiciden opnemen waardoor dat spuiten niet helpt om de wortels te laten afsterven. Dat is zonder nadenken de standaardprocedures uitvoeren.
En nu ik er aan denk, als je een dikke, donkergroene grasmat onder die bomen wil, dan ga je flink moeten mesten. En dat is niet ideaal voor je bomen. Daar gaan ze harder van groeien, waardoor ze gevoeliger worden voor aantastingen.
Mijn bedenkingen daarbij:
Onder- en tussen fruitbomen, een perfecte grasmat willen maken zal steeds een teleurstelling worden. Plaatsen van ladders, vallend fruit, opstekende wortels, ... zorgen daar wel voor. U noemt ook de 'onkruiden' niet op. Door regelmatig te maaien kunt u er al veel van onderdrukken en andere, zoals klavers, madeliefjes, ... zijn eerder een sieraad in een boomgaard
Ik heb een zeer ongelijke grasmat (er liep een varken en schapen op ...) vlak gemaakt door bulten af te steken en te ondergraven en door de putten op te vullen. Mijn grasmat is in 40 jaar nooit opnieuw gezaaid geworden en was daarvoor waarschijnlijk ook al tientallen jaren oud.
Grasmatten leggen op zo'n grote oppervlakte zal een flinke duit kosten, nog los van de kost van het voortdurend beregenen in het begin, iets wat veel mensen verwaarlozen. Mijn buren hebben hier die kosten gemaakt twee jaar geleden en dit jaar is heel de grasmat afgestorven door de droogte...
Ik zou die grasmat houden, herstellen en op de plaatsen die het meest geleden hebben, wat bijzaaien. Als u dan ieder jaar die grasmat in april eens zou bemesten, eventueel een laagje fijne compost er in harken en regelmatig maaien, kan daar geen prefab grasmaat tegenop.
Jullie hebben gelijk, ik denk dat ik ga afzien van het heraanleggen... Het waren vooral de ongelijkheden die me stoorden, maar wellicht kan ik die systematisch aanpakken. Het onkruid (vooral van die dikke wilde grassoorten die in 'stervorm' groeien en klaver) kan ik misschien selectief proberen uit te roeien met een of ander (liefst ecologisch) product.
Regelmatig maaien gebeurt in alle geval, want ik heb een robotmaaier die elke dag alles mooi kort houdt (staat nu wel binnen omdat het geen zin heeft nu te gaan maaien). Die houdt het onkruid trouwens ook voor een heel deel onder controle omdat het de kans niet krijgt volledig uit te groeien.
Voor de rest valt het iedereen op dat ik zo weinig bruine plekken heb in het gazon ondanks de maandenlange droogte.
En trouwens, als ik alles laat heraanleggen, dan betekent dat ook dat ik alle grensdraden van de robotmaaier er moet uithalen en dat ook allemaal terug herleggen, dus dat is ook weer een hoop werk en kosten.
Bedankt voor de goede raad, ik ga het opvolgen!
Dat er al eens 'kweekgras' (die pollen wild gras zoals u ze noemt) en klaver groeit in uw grasmat is eigenlijk de meest natuurlijke gang van zaken. Volgens mij kan dat op zo'n oppervlakte niet storend zijn. Enkel gazonslaven die voortdurend de grove middelen in zetten hebben dat niet.
En over klaver ..., dit was deze zomer in veel gazons het enige dat nog groen was.