Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In onze voortuin hebben tegels gelegen van de vorige bewoners. Deze willen we eruit halen en er een leuke voortuin van maken.
Nu hebben we een deel van de tegels eruit gehaald en wat blijkt, onder de tegels zit gele zand, en daaronder zwarte zand met puin ertussen. Zie foto.
Kan de zwarte zand met puin ertussen kwaad voor de planten die we erin willen gaan zetten? Of is het genoeg als we de gele zand eruit halen en dit weer aanvullen met zwarte zand? Dit zal dan ongeveer maar 10-15 cm diep zijn aangezien de gele zand nu ook zo diep ligt.
Met zulk een ondergrond vertrek je al met een achterstand. 10-15 cm ‘goede’ grond is onvoldoende voor een goede weggroei van planten. Als je het deftig wil aanpakken en geen gehannes achteraf, is het beste advies om zo diep als mogelijk af te graven en terug op te vullen.
Hangt ook wel af van de planten die je erin zet gok ik. Mediterane planten (lavendel bijvoorbeeld) vinden stenen en zand geen ramp (goede afwatering) hoewel ik hier wel een laag mediterane grond in de tuin heb uiteraard, maar zeker niet meer dan 15cm ook. Daaronder zit oude grond vermengd met ophoogzand. Mijn planten doen het prima. Misschien wel handig om de onderlaag in uw geval inderdaad iets verder af te graven en daarna de grond te verbeteren met compost en dergelijke en goed kijken welke tuingrond je toekomstige planten verlangen.