Mijn schoonbroer heeft enkele weken geleden op zijn gazon ammoniumsulfaat gegooid... en het resultaat is dat zijn gazon een mooie diepgroene kleur heeft vekregen... een kleur om jaloers op te zijn.
Heb ik ook gedaan, maar dan ammoniumnitraat en eind februari of begin maart. Het gazon is echt veel groener dan van de buren, ook nu bij aanhoudende droogte
Ik zou het wel niet strooien bij droog weer, zeker nu niet. Da's iets voor feb - apr.
Ook nooit de dosis overschrijden. In beide gevallen (te droog of te veel) verbrandt het gazon.
Bekalken zonder de zuurtegraad van de bodem te kennen, is niet slim. Bij te veel kalk of te hoge pH gaat je gazon kapot. Ik zou enkel bekalken bij pH lager dan 5 op zandgrond en pH lager dan 6 bij kleigrond. Een pH-meter kost niet veel en als je die niet hebt liggen, moet je ook niet bekalken
Ik heb weliswaar al voorjaarsbemesting gegooid, maar welke bemesting kan ik dan best nu nog gooien of binnen enkele maanden ?
Ik strooi elke paar maanden compost. Met 100 liter doe je 50m². Gewoon uitstrooien en evt met bezem verdelen. Dat houdt het gazon gezond!
Als je daarnaast nog wil bemesten, moet je weten welk tekort de bodem heeft. Doe dus eerst een bodemtest of houd het bij compost. Blind bemesten is weinig effectief en kan schadelijk zijn.