Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In de tuin wil ik met stone walling (https://excluton.nl/product/stapelstenen-stonewalling-18x42x8-grijszwart) een bloembak maken (2,5m x 1m). Voor de zichtzijden verlijm ik deze stone walling tot een hoogte van om en nabij 60 cm. Voor de zijde die tegen de schuur aan komt, gebruik ik eenvoudige metselstenen. De bodem wordt gevormd door een betonnen plaat die al aanwezig is. Door deze combinatie zal het water in de bloembak niet eenvoudig weg kunnen.
Aan jullie de vraag of het verstandig is om de binnenzijde van de bloembak te bekleden met anti worteldoek of vijverfolie (zo ja, hoe kan ik deze aan de bovenzijde het beste bevestigen aan de stenen muur?). Ook ben ik benieuwd of het raadzaam is om onderaan de bloembak een aantal gaten in de stenen muur te maken, waarmee overtollig water weg kan lopen.
Vijverfolie zou ik in zn geheel niet gebruiken,het is een dicht materiaal en laat dus geen lucht erin of overtollig vocht eruit.
Dat is bijna het zelfde als een conservenpot met schroefdeksel pakken ,grond erin met water en plant en dan de deksel er permanent op,ofwel t verstikt je wortels op de duur en daarna de plant.
Je maakt al een dichte niet bepaald "open" plantenbak door de steen en beton,dus van binnenbekleden met worteldoek alvorens je er de grond en planten in mikt lijkt me voor de planten wel de beste optie.
(buiten de gaten voor afwatering om, natuurlijk )