@Polplastron
Oei. Een nieuwkomer. En je geeft hem al meteen een veeg uit de pan?
@Steved
Welkom bij dit forum.
Ik ken het antwoord op je vraag niet. Ik zou wat kunnen googlen, maar dat kan jij ook.
Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik teruggaan naar de winkel waar ik dat product heb gekocht en daar de vraag stellen.
Ik zou, zeker na het antwoord van Polplastron, mezelf de vraag stellen waarom ik die kalk op het gazon gesmeten heb.
Je schrijft dat je geverticuteerd hebt. Je hebt dus mos in je gazon.
Producenten doen je graag geloven dat mos in je gazon een teken is van een te zure grond. Logisch toch, met al die zure regen?
De Bodemkundige Dienst van België (DBD) stelt vast dat er dikwijls overbekalkt wordt, waardoor mosvorming vergroot en de groeikracht van het gras afneemt. Zie
http://www.bdb.be/Portals/0/docs/vul201224.pdf.
Ironisch, niet?
Gazongrassen doen het meestal beter op licht zure grond. En ja, veel mossen houden ook van zo'n pH.
Ook wat bemesten betreft kan je jezelf afvragen waarom je dat zou doen en of de mest die je dan wil strooien wel geschikt is.
Je kan een staal van je bodem opsturen naar de BDB. Dan krijg je deskundig advies terug over al dan niet bekalken en met welke mest best bemesten.
Als je het advies van de BDB te duur vindt (zo'n 75 EUR), dan kan je ook elk voor- en najaar wat compost uitstrooien op je gazon. Daar bereik je waarschijnlijk ook goede resultaten mee en het is allicht goedkoper en gezonder dan kalk en meststoffen kopen waarvan je niet eens weet of ze wel geschikt zijn voor jouw tuin.
Er zijn massa's producenten die graag hun producten aanprijzen. Maar wie wordt er beter van? Heb jij - of in dit geval, jouw gazon - hun producten wel nodig?
Polplastron, ik en vele anderen willen je best helpen. Maar dan ook echt
jou helpen.