Met zo'n muur en ruimte zou ik helemaal los gaan, heerlijk haha....ik ben echt een clematis fan!
Maar toch is het lastig te zeggen. Want uit ervaring weet ik dat niet elke clematis zo goed aanslaat en weelderig wordt. Helaas! Bij mij staan ze in de zon, half schaduw, en zelfs schaduw heb ik geprobeerd. Ik zou ook voor een combinatie gaan; vroeg/midden/laat...dan bloeit er altijd wat moois. Juist als je zoveel ruimte hebt.
De viticella is een goed idee. Ik heb Betty Corning (lila paars). Ze maakt mij elk jaar heel blij. Ik heb haar al jaren, ze wordt 1m breed en ong 2m hoog. Dus daarvan kun je op 4m ook echt wel 4 kwijt. Maar eentje extra moet ook lukken. BV een ander soort er tussen.
De montana wordt erg hoog, maar zou je wel mogen bijsnoeien, ze doen het wel erg goed.
De laagblijvende Hendersonii (paars) is ook een super plant, mooi, vol. Die kan ook als bodembedekker. En de Praecox is ook een trouwe volle plant. Net weer anders, ander blad, lichter kleur ook. De bloemen heel subtiel, kleiner, zacht lila, maar weelderige bloei.
Succes!!