Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vorig jaar had ik al de indruk dat mijn gazon last had van deze beestjes, maar met beginnende tuinwerken eerder deze week (graszoden afsteken) zie ik duidelijk heel veel engerlingen zitten!!
Als ik op het internet wat lees is het nu niet ideaal om te behandelen (vb aaltjes, chemisch...?), maar wat dan te doen?
Ik zou graag in april verticuteren en bemesten (herstel), maar heeft dit wel nut? De engerlingen zullen stilaan weer tot leven komen en de wortels opnieuw beginnen aantasten. Is het dan geen tevergeefs werk (en kosten) om al te verticuteren en te bemesten?
Of kan ik deze engerlingen nu reeds aanpakken alvorens de rest te doen?
Ik heb echt geen idee en zou dit jaar nog eens graag een mooie groene grasmat zien
Over dit onderwerp zijn al wat topics aangemaakt in dit forumdeel,zoals bv deze:
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/45610/engerlingen-offensief
Kalkcyanamide, het werkend bestanddeel van dat product doodt ALLE bodemleven. Dus na die engerlingen ga je gegarandeerd een ander probleem krijgen.
Als je dan toch echt wilt behandelen, koop je dan een biologisch werkend middel op basis van emelten
De werking van kalkcynanamide is, om het eenvoudig te stellen, vergelijkbaar met die van antibiotica, bleekwater of antibacteriële zeep: die doden ook 99,9% van alle leven. Overigens ontstaan juist hierdoor resistente schimmels en bacteriën: die ene 0,1% die zo'n tabula rasa-behandeling overleeft, kan achteraf voor veel grotere problemen zorgen.
en
de aanwezige cyanamide heeft een dodende werking op het bodemleven. Insecten, schimmels, bacteriën en aaltjes worden gedood. Kalkcyanamide is ook heel giftig voor bijen en matig giftig voor vogels.
Omwille van de nefaste invloed op het leven in de tuin, de niet-selectieve werking, en de chemische oorsprong hoort kalkcyanamide niet thuis in een tuin waar je op een ecologische wijze wil groenten telen. De biowetgeving is duidelijk: kalkcyanamide is verboden in de biologische landbouw.
Het gaat dan wel om de moestuin maar grond is grond.