Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik doe dat rond half of eind maart wanneer de groei weer aanvangt en pas nadat ik het eerst heb bemest. Na twee à drie weken is het gras er helemaal door gegroeid en vind je er niets meer van terug. Gebruik fijn gezeefde compost, anders heb je nadien teveel harkwerk.
Je wacht best ook op droog weer opdat het geen plakboeltje wordt als je er over loopt.
Eén keer volstaat en ook op gras van 1 jaar oud moet dat gaan.
Onderschat het belang van bemesten vooral ook niet. Compost is een bodemverbeteraar die voor humus zorgt in de bovenlaag en voor een zachte grasmat maar mist nog wat dat krachtige dat ervoor zorgt dat je het ganse jaar kunt blijven maaien.
Na twee à drie weken is het gras er helemaal door gegroeid en vind je er niets meer van terug.
Betekent dit dat je elke maand compost mag strooien over het gazon, het hele jaar lang?
Door compost aan te voeren probeer ik het gazon weerbaar te maken tegen droogte, want daar heeft het in de zomer last van (veel zon + lichte grond + veel belopen). Maar met een eenmalig laagje van 2-3cm zal het niet volstaan (zoveel heb ik al verwerkt voor het zaaien).
Wat voor het zaaien mis ging ( te weinig compost), kunt u nu niet zomaar in een twee drie goed maken. Het wordt een geduldwerkje. Dat laagje compost verdwijnt ook niet zomaar helemaal. Er blijft wat achter tussen de grassprieten en de aardwormen trekken er een deel in de bodem.
Je kunt nog wel een tweede laagje erop spreiden misschien, maar het ontsiert telkens voor een tijdje de grasmat en het gras moet er ook niet onder bedolven worden. Het moet de tijd hebben om een dichte zode te vormen in die verrijkte bodemlaag.
Geduld dus.