Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Onze grasmachine heeft het begeven waardoor we nu op zoek moeten naar een nieuwe. We zijn echter aan het twijfelen over honda grasmaaier met mulch systeem of zonder. Is het nu werkelijk zo dat dit goed werkt, kan het gemaaide gras werken als bemesting als deze rechtstreeks op het gras terug komt ipv in de opvangbak. Mag het gras dan niet te lang zijn als het gemaaid wordt? Het mulchen moet echt wel zijn nut hebben aangezien deze in aankoop ook duurder zijn. De totale oppervlakte van maaien is ongeveer 7 are.
Voor een oppervlakte van 7 are zou ik zeker geen grasmaaier met mulch systeem nemen.
Ik zelf heb wel een met mulchsysteem maar het is dan ook een grote oppervlakte en dan wordt het telkens leegmaken van de opvangbak wel een karwei.
Nadelen van mulchsysteem. Het gras mag niet te lang zijn of er blijft teveel gras liggen hetgeen een onverzorgd effect geeft.
Voordeel. Het is gemakkelijk en ik geef bijna geen meststoffen aan mijn gazon
Het voordeel van een opvang.bak is dat je in de herfst ook de bladeren van het gazon kan oprapen en dat mis ik wel met mijn maaier vooral omdat ik veel bomen en dus ook veel bladeren heb.
Dus voor je 7 aren zou ik bij de opvangbak blijven.
sophora
Mijn maaier heeft een mulch systeem, wat meestal wordt gebruikt, maar er kan ook een opvangbak achter, Dat is handig om het afgevallen blad op te ruimen.
Hallo,
Moest onze keus vallen op een mulch maaier zou het zowiezo één met een opvangbak worden. Ik denk ook wel dat ik het zou afwisselen. Moest het gras te lang staan zou ik met de opvangbak werken. Maar de meesten van jullie hebben wel een positief gevoel over een mulch maaier?In de herfst hebben we hier ook zeer veel blaren van de bomen. Welke lengte van gras is het beste om te maaien met een mulch maaier en wat bedoelen jullie met te lang gras?
ikzelf ben ook bezig met de aankoop van een zitmaaier en zou eveneens opteren voor een mulching systeem voor een opp, van ongeveer 10are.
Je moet dan wel eens vlugger afrijden maar daarintegen lig je niet met een berg afgereden gras die je dan nadien nog eens naar het containerpark kunt afvoeren want laten verteren in de tuin duurt vrij lang vind ik en is dit bovendien een kweekplaats voor wespennesten die daar toch graag in huizen,
10 are vind ik zeker niet te klein voor een zitmaaier maar je moet dan wel een maaier aankopen die aan je noden is aangepast. In mijn geval komt daar op termijn nog een lap bij en voorzie ik mij reeds hier op
Ruddy, de ideale maaihoogte voor gazons is ongeveer 3,5 cm.
Je mag per beurt ten hoogste 1/3 wegmaaien. Dus alle gras langer dan laat ons zeggen 5,5 cm is te lang gras.
Leo