menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Heermoes

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Ik weet het, er is hier wel al wat over heermoes geschreven, maar nergens al een antwoord gevonden op wat ik in mijn hoofd heb. Wij hebben ook een stukje waar nogal wat heermoes staat. Nu had ik het volgende in gedacht. Zou het helpen als we het stuk grond ongeveer een spa diep afgraven. In deze put een worteldoek leggen om het eventueel achtergebleven onkruid in de grond tegen te houden. De put dan terug vullen met mooie, goeie grond zonder heermoes in. Kan dit een oplossing bieden? Of is het een nutteloos werk? Wel handig om weten voor we aan dit karweitje beginnen...

Bedankt!

Roeliee
dinsdag 23 juni 2015 - 22:31
jdcoster

Jdcoster

Nutteloos werk. De Heermoes groeit gewoon door dat worteldoek en je verhindert voor altijd iedere verdere aanplant die ook maar enige diepte vereist.
dinsdag 23 juni 2015 - 22:45
Roeliee

Roeliee

Oef! Bedankt voor het antwoord. Ik had het nog zo niet bekeken! Gelukkig dat dit forum bestaat en mensen die bereid zijn een juist antwoord te geven... Zijn er dan andere mogelijkheden om dit te verwijderen? Of gewoon mee leren leven?
woensdag 24 juni 2015 - 07:34
deHaan

DeHaan

Er zijn 3 mogelijkheden.
1 schoffelen
2 verhuizen
3 spuiten met MCPA
woensdag 24 juni 2015 - 08:20
Roeliee

Roeliee

Dan hou ik het bij mogelijkheid 1 Verhuizen zal niet lukken want het is eigenlijk op mijn werk. En spuiten met gif daar ben ik eigenlijk niet voor, er wordt al genoeg gespoten in de wereld… Als ik een beetje kan helpen om de wereld niet verder om zeep te helpen...
woensdag 24 juni 2015 - 08:54
Rowie

Rowie

Na 3 jaar lijk ik eindelijk de Heermoes ondercontrole te hebben: eerst met de riek tot zo diep mogelijk de wortels eruit gevist, tot op zo'n 50 cm (ja ik weet dat heermoes tot een meter diep kan wortelen), grond luchtiger gemaakt met mulch en compost ( heermoes houdt van dichtgeslagen aarde) en daarna stelselmatig uittrekken wat er nog opkwam. Inmiddels heb ik m zover uitgeput dat er nog maar zelden een staart bovenkomt.......alleen schoffelen en spuiten met natuurlijke producten ( heermoesgier) bleek nauwelijks of slechts zeer kortstondig effectief. Succes!
woensdag 24 juni 2015 - 09:19
garfield

Garfield

Er zijn eigenlijk maar 2 mogelijkheden.
1: MCPA: maar dat zul je dan meerdere keren moeten toepassen totdat het niet terugkomt.
2: uitputten : Met een schop zo diep mogelijk de grond losmaken rond de plant en lostrekken en daarna geheel verwijderen.
Wekelijks ieder plantje weer verwijderen.

Schoffelen ed zal niet echt lukken.
Een combinatie van MCPA en uitputten zal in de praktijk het meest succesvol zijn.
zaterdag 27 juni 2015 - 11:33
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor jullie antwoorden allemaal... We zullen ons best doen om de heermoes te overwinnen...

Groetjes
Roeliee
zondag 28 juni 2015 - 08:46
Rowie

Rowie

Beter de grond doorwerken met een riek; met een schop steek je algauw de donkere wortels in stukjes en een stukje van een cm. is al voldoende voor een nieuwe plant......succes !
zondag 28 juni 2015 - 14:02
Esem

Esem

Om hermoes of (Equisetum arvense) te bestijden zit er echt maar een ding op,en dat is de plant uitputten, en dit doe je door met regelmaat de plant af te hakken of uit te trekken.
Dat de wortel maar een meter diep zou gaan is een fabeltje.

De wortelstokken groeien meters diep de grond in en en vertakken zich daarnaast horizontaal.
Nog een moeglijkheid zou kunnen zijn dat je ze direct besproeien met (20%) azijnzuur in felle zon gevolgd door ten minste een dag zonder regen maar zal af en toe moeten worden herhaald.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Gr E
dinsdag 7 juli 2015 - 00:06
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor alle heermoesantwoorden... We zullen eens testen wat hier werkt! En wie weet winnen we de oorlog Wel gek dat zo'n klein onbenullig plantje zo diep wortels kan hebben...
dinsdag 7 juli 2015 - 08:26
jdcoster

Jdcoster

Uit Wikipedia:

Uit dierproeven is gebleken dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens[bron?].
MCPA is ook schadelijk voor algen en vissen, en het gebruik ervan tegen waterplanten in water is in België sedert 2006 verboden.t Wikipedia:

Ik zou ons nageslacht daar maar niet aan blootstellen
dinsdag 7 juli 2015 - 10:26
Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

Ik heb ondertussen het deeltje volledig onkruidvrij gemaakt en alle heermoes verwijderd. Ook de grond mooi losgemaakt. Nu, ik en m'n collega hadden het idee om op het stuk voor een jaar gras te zetten. Zo zouden we door het wekelijks maaien de heermoes willen uitputten. Na het jaar het gras terug omspitten en er vaste planten zetten. Zou dit voldoende zijn om de heermoes (gedeeltelijk) te onderdrukken? Of lost dit ook niets op?

Groetjes
maandag 21 september 2015 - 19:49
Tuinman65

Tuinman65

Wat bovengronds niet kan groeien doet het gewoonlijk onder de grond ook niet goed.
Heermoes is echter een zeer hardnekkig onkruid en komt soms van meters diep.
Wat je voorstelt gaat volgens mij niks helpen.

Leo
maandag 21 september 2015 - 22:40
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

bij de supermarkt waar ik ga staan de perken vol lonicera nitida.
die planten zijn mooi een meter hoog worden een keer per jaar gesnoeid.
en en toch daar woekert het bovenaan vol heermoes in de winter vriest die dood.

dus als je iets plant zal het al hoger dan moeten zijn .
dan de maximum hoogte van heermoes.
en ook donker dan verdwijnt het daar onder misschien wel.

dinsdag 22 september 2015 - 05:13
Roeliee

Roeliee

Dus eigenlijk is er niet veel aan te doen dan? Eens je het hebt, keert het altijd wel terug?
dinsdag 22 september 2015 - 09:36
satomi

Tekst aangepast

Satomi

--------
dinsdag 22 september 2015 - 09:43
satomi

Satomi

Ik kwam een poos geleden dit artikel tegen: http://blog.natuurlijkemoestuin.be/heermoes-is-geen-lastig-onkruid/

Ik denk dat de uitleg plausibel is. Het lijkt me in ieder geval de moeite om te proberen.
dinsdag 22 september 2015 - 09:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).