Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
de bladeren van mijn struiken zien er de laatste weken nogal raar uit. Ik zou denken dat ze te weinig water hebben, maar met al die regen kan dat niet kloppen.
Iemand enig idee wat hier gaande is? En vooral wat ik moet doen?
Pas ontloken blad ziet er wel vaker verschrompeld uit. Op het eerste zicht lijkt mij dit heel normaal. Het is zoals de vleugels van een vlinder die uit de pop komt: ze hebben tijd nodig om vol gepompt te worden en mooi uitgespreid te staan
De vergroeiingen en verkleuringen duiden opeen onjuiste verhouding aan voedingszouten in de grond. Ik gok er op dat er een tekort is aan kalium en magnesium. Niet tegelijk strooien. Zorg dat je tenminste 2 weken tussen de bemestingen laat. En strooi vlak voor een regenbui. Overigens kan het ook duiden op een wortelprobleem waar het tijdelijk moeilijk is om de stoffen op te nemen. Het kan zijn dat je een storende laag in de tuin hebt. Bij hoosbuien staan de groeipunten van de wortel tijdelijk onder water.daardoor is het onmogelijk om voldoende voeding op te nemen. Wanneer het water is weggezakt zullen de bladeren zich waarschijnlijk herstellen. Wanneer echter het slechte weer aanhoud is de kans groot dat het tot afsterven van de wortel punten leid. Gevolg daarvan is afsterven van jonge scheuten.
Dat is inderdaad wat me zo vreemd lijkt: enkel de nieuwe scheuten ondervinden moeilijkheden, maar de binnenkant van de struik ziet er bijzonder mooi uit.
Ik heb ook niet de indruk dat de 'plaag' zich verspreidt naar binnen toe.
Dat is het rare met het ziekte verschijnselen alleen aan de toppen. De toppen van een plant staat in directe verbinding met de groeipuntenvan de wortel. Zodra er in de grond een probleem op doet met de groeipunte van de wortel zie je dit aan de groeipunten van de takken. De rest van de struik blijft er goeduitzien.