menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe woning met molshopen. bijplanten of nieuwe gazon

Ga naar meest recente reactie

bloempje1987

Bloempje1987

Dag lieve forummers,

zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw hier sinds vandaag, en aangezien ik samen met mijn partner een woning heb gekocht met een leuke tuin aan zal ik jullie tips en advies zeker kunnen gebruiken.

De tuinoppervlakte aan onze nieuwe woning is een 300m2.
Nu hebben we in onze tuin 1 klein probleempje: mollen (en dan vooral: molshopen).
Ik weet dat er tips genoeg zijn om de mollen weg te krijgen dus dat zal ik zeker proberen.
Los daarvan vroeg ik me af wat we het best kunnen doen om een mooie tuin te verkrijgen.
A: het mollenprobleem aanpakken, de molshopen wegscheppen en op de plekken waar er molshopen waren graszaad bijstrooien?
En dienen we danenkel op die plekken te strooien of mogen we overal nog graszaad strooien om ons gras voller te krijgen?
Mogen er ook verschillende soorten grassen door elkaar gebruikt worden, of vragen we best aan de vorige eigenaar waar hij zn zaad haalde?

Of B: mollen probleem aanpakken, gras verdelgen, tuin omploegen en gelijk rijven en nieuwe gazon aanleggen?

de bedoeling is om op termijn (lees: als er budget is) nog het terras te vernieuwen en een pad aan te leggen.

Ik stuur jullie een foto mee van de tuin (op de foto zijn er zo goed als geen molshopen, nu een stuk of 10-15).

Alvast heel erg bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 5 februari 2014 - 12:12
RdB

RdB

De molshopen consequent met een grashark over het gras verdelen. Bijzaaien is dan niet nodig. Met her (her)aanleggen van een gazon verdwijnen de mollen echt niet. Wil je van de mollen af dan zul je vallen moeten plaatsen, de rest is flauwekul.
Bijzaaien is eigenlijk zelden zinvol. Verzorg de mat goed: geef alleen kalk als de grond zuur is, anders niet, geef zo nu en dan wat mest en maai vaak. Een mat in goede conditie vult kale plekken in korte tijd weer op.
Wat zaad betreft kies je het best zaad voor een speelgazon.

Ruud
woensdag 5 februari 2014 - 13:14
Echinacea

Echinacea

Wij hebben met 4 tuineigenaars rondom een geul van 1 meter diep laten uitgraven, dan draad erin (1cm op 1 cm opening) Een paar maanden nadien alle mollen en woelratten gevangen en zijn er nu vanaf. De rest hebben wij uitgeprobeerd maar is maar tijdelijk, nu nog altijd gazon bijwerken, de gangen zakken nog altijd in.
jean
donderdag 6 februari 2014 - 09:08
Tuinman65

Tuinman65

Dat hebben wij ook al geprobeerd.
Maar wanneer een mol die draad tegenkomt zoekt hij een uitweg, graaft naar boven, loopt er gewoon overeen en graaft zich terug in de grond. Met mijn eigen ogen gezien.
Ik heb ook ooit een mol de straat zien over steken.
Dit lukt dus niet altijd en overal.
Probeer eens de mollenkoker van hieronder Bloempje.
Leo
donderdag 6 februari 2014 - 23:16
ThomasZ

ThomasZ

De molshopen consequent met de hark uitspreiden (of eerst met de schop de aarde wat wegscheppen indien het echt veel aarde is) werkt vrij goed.

Eens je met mollen zit raak je er moeilijk vanaf. Als onze kat of buren er een vangen zie ik binnen de 2 weken alweer nieuwe hopen verschijnen.
vrijdag 7 februari 2014 - 00:11
Echinacea

Echinacea

De draad komt een 10 cm boven de grond en werkt perfect.
De grond verdelen of wegscheppen geeft na verloop van tijd verzakkingen van enkele cm. Bij nat gazon zakt ge zelfs in als ge stil blijft staan.
De grond die op de grond ligt terug in de pijp met water laten lopen helpt ook niet.
Met de mollen te vangen trekt ge er juist andere mee aan, helpt ook niet.
jean
vrijdag 7 februari 2014 - 09:11
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer de draad 10 cm boven de grond uitsteekt wil ik dat wel geloven
Leo
vrijdag 7 februari 2014 - 23:06
bloempje1987

Bloempje1987

Bedankt allemaal voor de antwoorden, maar het probleem van de mollen gingen we sowieso eerst aanpakken.
Volgens de buurman kunnen we dat best doen door ze uit te roken met Carbu? (ofzoiets).
Zou te koop zijn bij AVEVE en daar krijgt hij ze altijd mee weg (of mee in onze pas aangekochte tuin).

Mijn vraag had eerder betrekking op de gazon.
Er zijn twee dode plekken waar een zwembad heeft gestaan en dus ook de plekejes waar ons molletje zijn best heeft gedaan die niet meer grasgroen zijn.
Dus: bijzaaien of gazon compleet opnieuw zaaien?

maandag 10 februari 2014 - 14:35
Figo

Figo

Dat mollen produkt is "carbure", kan je niet alleen bij Aveve vinden, maar ook bij drogisten...is ontvlambaar , dus opletten.

Die slechte plekken in je gazon zou ik verticuteren. zo maak je de grond oppervlakkig wat los (kruislings doorrijden) , strooier wat compost over, en zaai er gazonzaad in. Bij voorkeur "sportgrasmengsel" als je op je gazon wil lopen/kinderen laten spelen....
maandag 10 februari 2014 - 16:12
Paronoto

Paronoto

Eens je met mollen zit raak je er moeilijk vanaf

"Mijn mollen" zijn allemaal verhuisd....een "kuur" van 3 weken oude urine in alle molsgaten en salu, adieu, vertrokken bij de buren.....Beetje sparen in "potplassen of den emmer vol...." Emmer in de stal hé, niet in huis want stinkt verschrikkelijk

Kost niks, alleen wat moeite...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 10 februari 2014 - 16:17
leerling

Leerling

Beste goede raad bij tuinproblemen: ken je vijand.

Een teveel aan je vijand wordt veroorzaakt aan een teveel aan voedsel voor je vijand en/of een tekort aan vijanden van je vijand. En dat laatste kan heel ruim zijn: andere dieren die het op jouw vijand gemunt hebben, maar net zo goed geluiden, geuren... die je vijand afschrikken.
(En als je je vijand goed kent, merk je soms dat hij eigenlijk je vriend is.)

Dus, ga op zoek naar wat mollen eten en in wat voor leefomgeving ze zich graag ophouden en wellicht vind je dan de redenen waarom mollen jouw tuin zo'n aangename plek vinden - en hoe je hen ervan kan overtuigen om op te hoepelen - als het even kan op een milieu- en molvriendelijke manier.

Zelf vind ik mollen vooral nuttige dieren en heb ik geen probleem met molshopen. Maar ik hou dan ook niet van een strakke tuin. En nog minder van gras.
Een collega van me houdt wel van een keurig grasveldje en heeft uiteindelijk gekozen voor kunstgras...
dinsdag 11 februari 2014 - 01:04
leerling

Leerling

'k Zie net onder dit onderwerp een verwijzing naar antimollengaas (http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2649). Als tuin omploegen tot de mogelijkheden behoort ziet dit er op het eerste gezicht efficienter uit dan alle andere middelen die ik tot nog toe tegengekomen ben.

Heeft iemand hier al ervaring mee?
dinsdag 11 februari 2014 - 01:21
Figo

Figo

Ja, ik dacht dat "Sugar" dat al gebruikt had.
Gebruik de zoekfunctie hier rechts boven eens met zoekwoord "mollengaas)
dinsdag 11 februari 2014 - 07:56
Tuinman65

Tuinman65

Mollengaas tegen mollen?
Leg je dat te diep dan kruipen ze wel tussen gaas en zode door.
Te ondiep, dan woelen ze dat gewoon mee omhoog.
Geen oplossing, is toch mijn ervaring.
Leo
dinsdag 11 februari 2014 - 23:44
sugar

Sugar

Ik gebruik dat mollengaas om mijn fruitstruiken en - bome te beschermen tegen de de vele woelmuizen die hier zitten. De mollen laat ik hier zitten, die eten namelijk jonge woelmuizen en vind ik best sympathiek.
woensdag 12 februari 2014 - 08:11
leerling

Leerling

re: sugar
Ik gebruik dat mollengaas om mijn fruitstruiken en - bome te beschermen tegen de de vele woelmuizen die hier zitten.

Helpt dat? Het mollengaas dat hier te koop is heeft een maaswijdte van 17mm x 17mm. Ik zou denken dat een woelmuis daar gewoon doorkruipt?
woensdag 12 februari 2014 - 08:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).