Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn vraag betreft een probleem met de motor van mijn zitmaaier.
De zitmaaier startte vandaag zonder probleem maar een warme herstart lukte niet meer. Ik controleerde het oliepijl. Dat bleek nagenoeg op het absolute minimum en vulde de olie tot het maximum weer aan. Van het moment dat de motor weer voldoende gekoeld was, kon ik weer starten en zonder probleem weer verder maaien. Ook een warme herstart lukte zonder problemen. Alles bleek in orde maar na een 10-tal minuten begon de motor plots enorm veel dikke witte rook te maken. Bij controle van het oliepijl stond die weerom bijna op het minimum.
Moet ik het ergste vrezen (joint de culasse) of zou er ergens een lek in het oliecircuit kunnen zijn die ik eventueel zelf kan controleren? En in geval het een joint de culasse probleem zou zijn, iemand een idee wat zo'n vervanging zou kosten? De (Honda) zitmaaier is immers reeds een 20-tal jaar oud.
Alvast bedankt voor enig advies.
Dag Lukas,
volgens uw beschrijving kunnen we hier stellen dat er een probleem is van olieverbranding ( rook ), er komt dus olie in de verbrandingskamer, ofwel langs de segmenten ofwel langs de kleppen, maar als je spreekt van een moeilijke warme herstart denk ik dat dit te maken heeft met het door warmte uitzetten van de cilinder en daardoor kan er langs de zuiger olie lekken en verbranden, door dit uitzetten kan de motor ook niet voldoende compressie ontwikkelen en start hij heel slecht of niet als hij warm is maar terug wel als hij koud is.
je zegt dat de maaier 20 jaar oud is, dan zou ik er aan denken om eens uit te kijken naar een nieuwe, daar deze herstellingen duur uitvallen (nieuwe motor)
Bedankt voor de informatie!
Als je schrijft over een nieuwe motor, dan ziet het er blijkbaar echt niet goed uit.
Aangezien je het had over een probleem van olieverbranding, heb ik nogmaals het oliepeil bekeken en merkte dat ik eigenlijk er teveel olie had opgedaan.
Olie afgelaten tot het normale peil en de dikke witte rook is nu verdwenen. Koude start lukt dus zonder probleem maar het starten bij warme motor nog steeds niet. De motor slaat gewoon niet aan.
Einde verhaal voor mijn Honda zitmaaier?