Hallo allemaal,
ik ben nieuw hier (2 verwante topics wel), en relatief nieuw in het tuinieren. Ik hoop hier mijn avonturen wat te kunnen neerpennen en jullie advies in te winnen.
Een tweetal jaar geleden hebben we een huis gekocht, en het werd tijd dat ik eens aan de slag ging in de verwaarloosde tuin/stort ...
De bedoeling is om een zeer natuurvriendelijke tuin te bekomen, met een gemengde haag, bloemenweide, akkertje met gerst en akkeronkruiden, maar ook een klein moestuintje en wat kleinfruit voor eigen gebruik.
De haag zal bestaan uit autochtoon materiaal hier uit de streek, en dient als voedsel en schuilgelegenheid voor vogel en insect, en hopelijk komt de Eikelmuis hier wonen. Daarnaast is het ook voor ons handig als afscherming en moet het ook visueels iets te bieden hebben.
Komen in de haag:
Meidoorn (45 stuks)
Sleedoorn (12)
Hulst (15)
Sporkehout/Vuilboom (14)
Spaanse aak/Veldesdoorn (7)
Gelderse roos (7)
Hondsroos (8)
Haagbeuk (7)
De planten worden op een 30 cm van elkaar geplant, waarschijnlijk op een 85 cm van de perceelsgrens, zodat ze een goeie meter breed kunnen uitgroeien. Het hoeft niet te strak. In de hoeken van de tuin mag de haag breder uitgroeien, zodat een soort vogelbosje ontstaat.
Globaal genomen worden 5 meidoornplantjes afgewisseld met 3 van een andere soort. Achteraf bezien konden de aantallen wat beter uitgebalanceerd worden, omdat het niet mooi uitkomt.
Er komen ook een hoogstamkerselaar (Schneiders späte Knorpelkirsche), 4 hazelaars (2 Corylus avellana, 2 C. maxima), Aalbes, Framboos, Braambes (er groeien al wat wilde, mogelijks Dauwbraam), Japanse wijnbes, Kruisbes, laagstam pruimelaar, wat bosaardbeitjes.
Er zijn enkele vlieren aanwezig, en 2 essen die hun kans gezien hebben. Die mogen allemaal blijven.
Gelderse roos werd eigenlijk gekozen voor de bloeiwijze en herfstverkleuring (het vrouwtje wou ook wat), maar staat niet 100 % op de juiste plaats (waarschijnlijk te droog). C. maxima cv. purpurea of Lambertsnoot voor het visuele en de - zo is ons verteld - verfijnde smaak.
De tuin was langs 3 zijden omheind met Laurierkers. Langs de linker -en achterkant staan bovendien betonplaten. De grond is gezien de combinatie betonplaat-windrichting er droog langs deze betonplaten. De rechterkant is een open afrastering. "Bijzonder" aan de tuin is dat deze ongeveer 150 cm beven de vloerplaat van het huis ligt. We zitten op een heuvelrug en deze loopt af naar de voorkant van het huis toe. De grond is (zand?)leem. De tuin wordt vooraan begrensd door een muurtje en kan vanop de lager gelegen koer met een (betonnen) trap bereikt worden.
Momenteel ben ik dus de volledige tuin aan het ontginnen. De laurierkersen en alle vuiligheid boven en onder de grond worden verwijderd (waarom een vuilniszak gebruiken als het ook in de tuin kan?). Glas, metaal, isomo, plastic, huisafval, dierlijk afval, noem maar op.
Het voorste deel van de tuin is bovendien bedekt met grind die op plasticzakken gestort is. Ook dit wordt verwijderd, omdat ik de volledige tuin wil benutten.
Er staan 3 Thuja's samen, die ik mettertijd ook zal verwijderen. Waarschijnlijk zal dan op de vrijgekomen plek een vijvertje komen.
De voorlopige, "ontgonnen" situatie:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Naast de gemengde haag wordt een bloemenweide aangelegd, in de mate van het mogelijke met inheemse planten. Dit voor bijen, vlinders, en het uitzicht. Het achterste deel van de tuin wordt een stukje gerstakker met akkeronkruiden en zonnebloemen. Dit zal als wintervoer dienen voor vogels.
Daarnaast een composthoop en een moestuintje.
Vooraan zou in principe een kruidentuin/mediterraan tuintje komen met lavendel, tijm, ... Echter, door een strook van 1 meter breed op gelijke hoogte met het muurtje af te graven, blijkt dat dit deel toch erg vochtig tot nat is (er staat momenteel wat water op). Waarschijnlijk houdt het muurtje het aflopende water tegen.
Een mogelijkheid bestaat er in om het kruidentuintje voor de moestuin te plaatsen. Het nattere, "lagergelegen" stukje biedt dan natuurlijk perspectief voor vochtminnende planten (Kievitsbloem, pinksterbloem, ...).
De volledige tuin ligt grotendeels in de zon, en kent een relatief warm microklimaat, ideaal dus voor de bloemenweide, het kleinfruit, ... Het kleinfruit zal in de mate van het mogelijke geleid worden, en dit langs de linkerkant van de tuin, tegen de betonplaten en zuidgericht.
De betonplaten zelf hoop ik te laten begroeien met klimop, kamperfoelie, en Blauwe regen. Ook een plaatsje voor druiven (Vroege van der Laan?) wordt voorzien.
Doordat ik ondertussen de verschillende bodemcondities leer kennen, is de orde van mijn haagplanten enkele malen veranderd.
De voorlopig geplande indeling is als volgt:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Op de schaduwrijkere, beschutte plekjes wordt Hulst, Spork en Veldesdoorn gezet. Zeker op de droogste plekken komt Veldesdoorn te staan.
Gelderse roos zou beter niet achteraan de tuin staan, omdat het daar relatief droog is. Echter, deze is voornamelijk voor het visuele gekozen (en wie weet een bezoekje van Pestvogels
), en staat anders uit het zicht. Hopelijk kan hij zich handhaven (ik heb geen benul van de grondwaterstand op die plaats).
Een "eerste" vraag die ik heb, wat zou ik doen met de huidige grasmat? Deze is denk ik relatief arm/schraal (voor zover dit op leem mogelijk is). Ik heb wat Engels raaigras gevonden, en naar ik vermoed wat struisgras. Voor de rest geen idee. Het is zeker geen aaneengesloten grasmat. Wat kalere plekken, Ridderzuring, Kruipende boterbloem, Akkerereprijs, IJzerhard, Bosandoorn, Grote brandnetel, ...
Om hier deels een bloemenweide, deels een moestuin van te maken, zouden jullie gewoon spitten en frezen, of plaggen?
Alle tips en suggesties welkom over gelijk welk aspect! Standplaats van het plantsoen, ... aan de hand van wat jullie uit mijn beschrijving/figuren kunnen opmaken, laat maar weten. Ik zal eens enkele foto's maken en posten.
Vriendelijke groet