menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winderig terras en weinig water....

Ga naar meest recente reactie

marjorieg

Marjorieg

mijn dochter heeft in amsterdam (ijburg) een altijd winderig terras en wil graag struiken oid in potten om de wind wat te breken.
nou is zij geen tuinmens, allang blij als moeders er is om iets aan de planten te doen. maar ja, moeders woont ver weg

kleikorrels dus in ieder geval en ook noppenfolie in de potten om tegen vorst te beschermen.
maar welke struiken/grassen/bamboes/klimmers kunnen onder deze omstandigheden goed gedijen?

liefst zo rond 1,5 - 2,5 meter hoog uiteindelijk (klimmers mogen natuurlijk langer worden). bloeien hoeft niet perse, wintergroen voor een deel lzou leuk zijn

alvast bedankt voor het meedenken
zondag 30 oktober 2011 - 11:31
minouke

Minouke

het is geen groene beplanting maar misschien toch een oplossing.

Vrienden hebben een doorzichtige store laten plaatsen, bestaat in verschillende kleuren en is te vergelijken met een wit gordijn (vitrage)
Je ziet wel naar buiten maar niet naar binnen (geen inzicht) is geplastificeerd.
Wordt als een automatische en op afstandsbediening geleverd, dus telkens als het nodig is laten ze dit naar beneden.
Wel licht maar geen wind, ook in de herfst laten ze dit naar beneden om het gevallen blad van het terras te houden.

groetjes
Chantal
zondag 30 oktober 2011 - 11:39
marjorieg

Marjorieg

dank voor het welkom en de tip
jammer genoeg mag er niets aan het terras opgehangen oid worden dus stores of schutting of iets dergelijks is niet aan de orden.
blijft over: bakken en potten en planten...

groet,

marjorie
zondag 30 oktober 2011 - 12:14
Polleke1515

Polleke1515

Ben ze al tegen gekomen op plantenbeurzen ( indoor ) !!!!
Wat ik gezien heb zijn bakken +- 1m lang met daarin klimop geplant tegen een raster , hoogte is dacht ik naar keuze en je kan deze naar hartelust verlengen omdat het telkens per meter is , ken alleen het prijskaartje niet .
Hopelijk brengt dit u mss op een idee om zelf te klussen ????

Veel plezier
zondag 30 oktober 2011 - 22:48
marjorieg

Marjorieg

lieve mensen,
de voorkeur gaat echt uit naar diverse struiken in potten, andere opties zijn allemaal al overwogen en daar is de keuze niet op gevallen

wie kan ons helpen?
alle plantenkiezers gaan uit van vollegrond en ik ben ook niet gewend aan tuinieren in potten, dus daar zit m de kneep!

alvast dank!

marjorie
maandag 31 oktober 2011 - 08:03
Polleke1515

Polleke1515

Dat je niet gewend bent aan tuinnieren in potten of bakken is niks mis mee , je moet eerst eens duidelijk stellen Voorwat het moet dienen - als het enkel voor de wind te breken is ben je wel beperkt en dan heb je nog de hoogte ???? , is dit aanpallend naast een buurman ( Nederland ???? ) , ook beperkt ( Belgie +-1,80 ) , toch allemaal vragen waar je best een antwoord op zoek ..........
maandag 31 oktober 2011 - 14:46
satomi

Satomi

Wanneer de potten groot genoeg zijn in diepte en breedte kunnen heel wat heesters als groenblijvend scherm dienen, waaronder Photinia fraseri 'Red Robin', Prunus lusitanica, Viburnum burkwoodii, Ilex in soorten, Ilex crenata, Taxus baccata, Aucuba japonica, Camellia etc..

Daarnaast kunnen dan kleinere potten met verschillende soorten beplanting gebruikt worden. Ook leuk is om een aantal potten met bollen en vaste planten te combineren voor kleur in de lente en zomer. Klimmers kunnen met een wigwam- constructie zorgen voor een kleurig verticaal element.

Kijk voor de beplanting eens bij een kwekerij in de buurt en ga niet naar I....tuin oid want de prijzen en zeker ook de kwaliteit en keuze zijn vaak beter en bovendien krijg je daar wel goed advies en geen commercieel verkooppraatje. In Molenschot zit een hele goeie!

Wat niet aan te raden is zijn planten met een fijne bladstructuur of hele "sappige" planten omdat die vaak de hoeveelheid wind niet echt kunnen waarderen. Ik weet niet hoe het zit met de hoeveelheid zout in de lucht, ook dat is een factor waar rekening mee moet worden gehouden.

Zorg voor goede potgrond evt. gemengd met compost (of tuinturf, voor zuurminnende planten) en denk eraan dat er toch regelmatig water gegeven zal moeten worden, ook 's winters bij zonnig, open weer! Potten drogen snel uit, zeker als het een zonnig terras is. Wat ook belangrijk is, is dat er gaten in de potten zitten voor afwatering want geen enkele plant houdt ervan om lang met de voeten in het water te staan ( behalve oever- en waterplanten).
dinsdag 1 november 2011 - 10:43
LOBU

LOBU

Als die wind echt problematisch kan worden zou ik enkele Pinussen in grote potten gebruiken om de wind te breken, zodat je met iets gevoeliger planten daarvoor kan werken.
Kleinere soorten zoals Pinus banksiana en Pinus contorta lijken mij zeer geschikt, maar ook een gewone Pinus sylvestris is denk ik wel bruikbaar.
dinsdag 1 november 2011 - 12:02
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).