Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
@ Lucky7: je kan ze komen bezichtigen bij ons ja, geen probleem, het zijn sparren, dennen,... ik ken er niet zoveel van, maar ze staan in de weg in de tuin en een boom is afgeknakt tijdens een onweer.
Als je wil ik kan ik er wat foto's van doorsturen, zodat je al een idee hebt.
@ Mandy eeuhm ik wist niet af van een kapvergunning.. Als die op u terrein staan, moet je dan ook een vergunning aanvragen? Dat moet ik eens nagaan dan.
Ik heb 2 hele grote beuken staan in mijn voortuin en die ben ik van plan om te laten kappen als ik er tenminste vergunning voor krijg.......
Mijn buurman heeft van de week een hele grote dennenboom mogen kappen want die hing verschrikkelijk scheef... dat werd gevaarlijk....( dat was in een uurtje bekeken, man klom omhoog terwijl hij alle takken afzaagde, naar beneden en huppekee... de boom om....... en mijn overburen hebben 1 grote eik mogen kappen omdat deze al het licht tegenhield..... dus misschien moet je wel een goede reden kunnen opgeven..... ik weet het nog niet prcies.....
Bij mij in de gemeente moet voor elke boomkap vergunning worden aangevraagd, ook voor houten wallen, voor waterveranderingen ed..... vijveraanleg bv.....
Checken via google is vaak onvoldoende. Doe dus zowiezo de aanvraag. Kappen zonder vergunning kan je zéér duur te staan komen (er zijn gevallen van boetes > 10000 EUR).
Als het dennen / sparren betreft is het bekomen van een kapvergunning op de meeste plaatsen een makkie. Ze kunnen misschien wel vragen een nieuwe (inheemse) boom (evt) elders in de tuin te planten
Staan de bomen op minder dan 15m van je huis? Dan hoef je nooit een stedebouwkundig vergunning aan te vragen. MAAR wel een kapvergunning bij de gemeente!
Staan de bomen op meer dan 15m van je huis? Kijk dan of de stam op 1m hoogte een omtrek (NIET diameter) heeft van 1m. Vanaf dan moet je een stedebouwkundig vergunning aanvragen. Wanneer de omtrek toch kleiner is dan 1m dan moet je wel weer een gemeentelijk kapvergunning aanvragen!
Ik lees hier ook nog dat je kapvergunningen moet aanvragen voor houtwallen, maar normaal is dat niet het geval. Regulier beheer heeft geen vergunningen nodig... Aangezien je houtkanten om de 7-12j afdoet is dit een regulier werk. Het is te vergelijken met het snoeien van een boom, daar heb je ook geen vergunning voor nodig. Toch is het altijd raadzaam om de gemeentelijke milieudienst/groendienst te contacteren.
Samengevat:
- Altijd kapvergunning aanvragen.
- Stedebouwkundig vergunning vanaf afstand > 15m en stamomtrek >1m.
- Regulier beheer vereist geen vergunningen.
Ik heb gisteravond een mail gestuurd naar de Gemeente met de vraag hoe de juiste procedure is en zojuist kreeg ik al een antwoord:
Bijgevoegd is een formulier tt aanvrage kapvergunning.... die moet zowieso worden ingevuld met de namen van de bomen erbij en je moet ook een tekening maken van de tuin met de plaats waar de bomen staan.....
Dan komt er iemand kijken en dan wordt er pas besloten OF je mag kappen.....
hier bij ons in zonhoven moet je het melden op de gemeente. en een kapvergunning vragen bij de provincie.
vermits we in dezelfde provincie wonen is deze ook voor jou gelegen in hasselt.
das het nieuwe gebouw aan het station.
als je aanvraag indiend dan komt de boswachter hem bekijken en die geeft de toestemming.
Beuk is een inheemse boom. De kans dat je die mag kappen zal eerder klein zijn, tenzij je een goede reden hebt.
Eerlijk gezegd vind ik dat ook maar normaal. Volgens jouw beschrijving betreft het grote bomen, die maken deel uit van het straatbeeld
Maar beuken in je tuin kunnen toch wel eens heeeeel erg groot worden en alle licht en zon tegenhouden en dan niet het bladval vergeten.... tjone jonge, er komt me daar wat van naar beneden.......
Geen licht, geen zon, geen gras, wel bladeren, wel wortels die onder het gras en onder het huis gaan.... en inderdaad heeel erg veel beukennootjes..... Is dat laatste ook een kriterium om te mogen kappen????